Com es pot cuidar un pollet

Per poder escollir l'animal que més ens agrada, cal saber quins viuen a la granja:

BELTRÁN: vaca
ONA: cavalls                                                                                
ARLET: ovella                                
OT: porc
NIL: porc senglar
OT: a Esterri estan al bosc, no a la granja
JÚLIA: mico
TANIT: no, viu a la selva
POL: serps
TANIT: estan al terra
AYLA: ànecs
NIL: gos
JÚLIA: el gos també viu a la selva
TANIT: viu amb les tietes, a la selva no
LUCAS: a mi casa hay un perro que se diu Nina
OT: a la granja no gaire, perquè els nois i noies quan van a la granja no els porten
MARC: algun gos sí que hi ha
NIL: cabres
POL: elefant
CARLA: elefant?
TANIT: viu a la selva
ARLET: una girafa
Nooo!  (criden)
TANIT: gallines                                     
LEIRE: pollets
MARC: gatet
TANIT: les gallines neixen dels ous
MAGALÍ: quan es treu la tapa de l'ou surt el pollet
NIL: el meu papa va fer una tortilla i sortia un ou de la tortilla
POL: jo compro ous i els hem guardat a la nevera
LEIRE: surten pollitos que son els hijos de la gallina
TANIT: a la granja també hi ha un granger
POL: viu a la granja
TANIT: però més lluny
LEIRE: i aigua
CARLA: menjar
NIL: cavallers
TANIT: no! tu no has anat a la granja
NIL: però els que pugen als cavalls
ARNAU: palla
TANIT: i l'estable per les gallines

Viuen tots els animals junts?

OT: el cavall viu a una altra casa
TANIT: el toro també viu a una altra casa molt gran
MAGALÍ: sí, perquè té banyes


Doncs posem les fotos dels animals que han dit que hi viuen. Ara cadascú posarà el seu nom a l'animal que més li agrada.



Comptem quin animal n'ha aconseguit més. 





















































 EL POLLET


És el moment de trucar a la granja. Ens organitzem: necessitem un telèfon, el número que hem de marcar, recordar que ens hem de presentar, què li hem de dir al granger/a... Aquí hi ha feina per tothom!

Demanem el número que hem de marcar


Marquem els números



i parlem amb una grangera





La grangera es diu Anna. Ens ha dit que no té pollets perquè no sap cuidar-los. Li hem dit que la podem ajudar. El nostre objectiu és tenir molta informació i el dia 18 explicar-li tot el que hem après. 

Què menja?

ARLET: llimona
BELTRÁN: manzana
AINHARA: patos                                                 

ONA: platan
DAVID: banana
LUCAS: trocitos de pan
MARINA: un trosset de pa sí, però no com el nostre pa. Li hem de tallar petit perquè tenen un bec súper petit
MAGALÍ: no parlen, fan piu
POL: i cuac-cuac
CARLA: no, això els ànecs
OT: aigua; al costat de la granja, en el riu. Els hi treuen i els hi posen i també poden anar al riu a beure
TANIT: i llet. Els senyors de la Fageda apreten les tetes, els hi treuen la llet i els hi donen. No poden beure de la teta perquè està molt amunt
ARNAU: amb el bec no poden beure llet
TANIT: en un estable petit hi havia un ou, el vem obrir i hi havia un pollet. Es va trencar molt. Tenia un bec rodonet

Què tenen a dintre el bec?

ARNAU: el menjar
POL: quan s'empassen el menjar no tenen res
TANIT: no tenen llengua ni dents

Mirem imatges de becs a la pissarra digita. Observen que tenen uns forats i ràpid ho associen amb el nas. Podem veure que a dins del bec hi ha llengua!!   
Posem vídeos de pollets menjant, i anem descobrint si allò que ells han dit és o no correcte. També utilitzem, els contes que tenim a l'aula per anar treient informació. 
D'aquesta manera descobrim que picotegen i què mengen.

Mengen xiclets?

POL: no, perquè s'embrutarien la panxa
OT: no, perquè no tenen dents i no poden mastegar el xiclet
TANIT: no són persones

On va el menjar que s'empassen?

LUCAS: al riu
AINHARA: con los chicles
PAU: a la panxa
MARINA: al coll una estona i després a la panxa   
POL: i a les cames i als genolls                                                           
JÚLIA: i als peus i a les mans
OT: nosaltres no tenim el menjar als peus ni a les cames. Va al braç perquè és on tenim molta força
POL: el menjar no va al braç
OT: m'ho ha dit el meu pare

Intentem representar què pot passar amb el menjar que ens entra i n'anem a buscar al supermercat de l'aula dels ossos de les cavernes.

Necessitem un comensal 


 


















La Gal·la arriba un moment que posa mala cara i ens diu que li fa mal la panxa. Ràpid li treiem i parlem: si tot el menjar que mengem es queda a dintre, se'ns posarien els braços i les cames inflats i ens farien mal.

OT: no, perquè quan tenim  la panxa molt plena hem de fer pipí o caca
NIL: quan tenim mal de panxa ens tirem pets

Conclusió després d'una estona de conversa: el menjar entra pel bec i surt pel cul. 
Projectem una imatge de l'aparell digestiu. Amb plastilina modelem aliments de pollet i  fem el recorregut que seguirà des que entra fins que surt. 



























Expliquem el conte de la Talpeta: cada animal fa la caca diferent: boletes, boles grans, muntanyes, pasterada... I la del pollet com deu ser?  Coincideixen que és petita. Projectem imatges per poder-la representar en el recull d'aula.



Però no acaba a aquí la nostra recerca. Trobem una informació que no ens esperàvem: els pollets a la panxa hi tenen un pedrer, que és un espai on hi ha pedres que s'empassen mentre picotegen i que els serveixen per acabar de triturar el menjar. Ho deixem ben representat amb unes quantes pedretes del pati. 




Qui és la seva família?

GAL·LA: el pollet gran
TANIT: la gallina                                                                       
MARINA: no, és el papa
TANIT: és el gall el pare
MARINA: té un bec súper gros que pica. A la Lluna n'hi havia un que picava
NIL: jo vaig tocar una gallina que picava amb el "picu"
MAGALÍ: el gall fa quiquiqui perquè és de dia
NIL: i després es mengen el menjar dels pollets
MARINA: sí perquè com que és pa petitó...
TANIT: també menja una cosa que em dona a mi la mama a dintre la carmenyola amb maduixa i platan
MAGALÍ: el meu gat menja pinso com el pollet
GAL·LA: el Truc també menja pinso gran

Ara tenim 3 siluetes dels components de la família a mida real. Busquem materials per l'aula que tinguin una mida similar, i no és fàcil.


Els medim amb peus de foam: comptem a cadascú quants n'hi caben des del cap fins als dits de les potes. I també ens medim nosaltres!



Quins altres animals tenen bec i picotegen?

TANIT: el gall
POL: la gallina
MARINA: els ànecs
ARNAU: la mare dels ànecs
MARC: la mare de la gallina
OT: és la iaia

Si un pollet té molta gana i no té menjar, se'ns menjaria a nosaltres?

MARINA: no, perquè té el bec petit
OT: ho tenim tot dur i no ens pot mastegar
MARINA: perquè tenim ossos


Sessió de cinema: mirem vídeos del procés del neixement dels pollets. Cal tenir  les orelles ben obertes, que al final hi hauran preguntes!!


I juntament amb els contes, obtenim noves informacions: 

el gall i la gallina s'han d'estimar


       
                   la gallina ha d'escalfar
 els ous 21 dies





els pollets surten amb el plomissol mullat





                la gallina l'escalfa i l'aixuga amb les plomes     






      si la gallina no ho fa, la substituïm per una icubadora







passats uns dies ja pot anar al galliner, que ha d'estar protegit per evitar l'accés a animals que se'ls poden menjar




Bioconstrucció amb terra crua - Rocamare
                                                                 
si fa molt fred se'ls pot posar més palla al terra 



                                  si fa molta calor han de tenir poca palla,                                        se'ls pot ruixar una mica i 
                                  han de tenir sombra



Com és per fora?
Per descriure'l ens acompanyem d'unes imatges projectades: no se'ns pot escapar cap detall!

BELTRÁN: petit
Pollet - Viquipèdia, l'enciclopèdia lliure
ARNAU: té bec
ÀNNIA: té nas
OT: té panxa
POL: té dues potes
MAGALÍ: llengua
OT: esquena
MARINA: cara i ulls
LEIRE: cabells
TANIT: és el plomissol quan sigui gran tindrà plomes
OT: coll
PAU: peus
MAGALÍ: són dits Pau
LEIRE: ungles
OT: té tres dits llargs
LEIRE: i un de petit amagat a darrere


Ara ja només falta escollir què volem explicar el dia de la sortida, ho assagem una vegada, i cap a la granja!

SORTIDA A L'ENTORN RURAL PALAUDÀRIES

Només arribar, saludem a l'Anna i esmorzem




Li expliquem a la Mònica, la grangera que ens acompanyarà, tot el que hem après del pollet




Després anem a veure els pollets que han comprat. També hi han aneguets


Hem anat al galliner, a veure si té una reixa, una porta i palla a terra. Donem enciam a les gallines i al gall





També en el galliner hi ha uns conills blanc, molt suaus que es deixen tocar molt


Hi ha un poni que es diu Elvis, però és el Luqui el que ens porta a fer una volta






Mentre uns pugen els altres anem a saludar a l'ase, que ens ha demostrat la gran potència de les seves cordes vocals








La Mònica ens proposa recollir herbes per donar a les vaques




I elles treuen la seva llarga llengua quan els acostem l'herba


Entrem al tancat dels cabrits; els toquem i agafem, però a qui alimentem és a les cabres amb uns trossets de pa. Veiem els biocs, i un es deixa acariciar la barba.



També hem pogut tocar i apretar la llana de les ovelles, però desde fora






























Abans d'anar a dinar, passem a veure uns vedells petits i a un li preparem un biberó especial




Però el més petit està descansant i entrem a fer-li unes carícies


També hi ha el Pinxo i el Panxo, dos porcs que estan en una cort. Però no hi entrem ja que és una mica perillós



I després de treballar tant, ens hem guanyat el dinar


Ara, una estona de jocs




Ens queda una sorpresa: el Josep, el granger, ens porta a fer una volta per la granja amb el seu tractor. Nosaltres pugem al remolc i anem mirant el paisatge. 


Ja de tornada, hi ha qui fa una petita becaina: ha estat un dia intens!





L'endemà, a l'aula, parlem de tot allò que vam fer i veiem fotos. Recuperem el primer dibuix que vam fer del pollet, quan encara no en sabíem massa. Observem que no tenen massa similitud.  Ara el tornem a dibuixar fent èmfasi en el que sabem: cap, cos, plomissol, bec, ulls, ales, dues potes, tres dits llargs, un dit curt i ungles.  

I amb les preguntes individuals, donem per finalitzat l'itinerari.




Comentaris