COM PODEM AJUDAR AL PLANETA TERRA? I4C

 





Un altre itinerari que treballem a I4 és:

Com podem ajudar al planeta terra?



Iniciem aquest tema amb un vídeo d'un astronauta que des de l'espai ens explica que s'ha adonat que ha observat uns canvis. Ens ensenya com està de lluny respecte a la nostra escola i ens llença la pregunta. El podeu veure a continuació:



Però tenim una sorpresa inesperada. A la classe ens arriba un astronauta que ens farà de fil conductor i de motivació a l'hora de presentar les activitats:


Després a la rotllana fem una pluja d'idees:

Què hem vist? 

INÉS: Ajudar al planeta

ZOE: He vist el Planeta Terra

ADRIÀ: He vist un coet 

ARNAU T.: I un noi que era el que condueix el coet

ARNAU V.: Perquè els coets que estan a l'espai es desmonten en tres parts.

ALEIX: He vist que el coet treia foc pels tubos que eren negres

DYLAN: L'astronauta que també vola.

QUIM: He vist que sortia fum

NORA: L'astronauta era blanc

ARNAU V. : Perquè com que allà no hi ha la gravetat, si no no podran olorar i han de respirar, per això porten la màscara transparent.

ARNAU T.: Gravetat com si estan flotant

BIEL: Jo he vist una cosa que volava, era l'astronauta

JAVI: I han sortit les peces i han volat

MARTINA: Jo no sé què és aquella cosa que té la punta amb una boleta

ELNA: Tenia un carnet aquí al pit

BUIE: A l'espai fa molt fred

EMMA: No hi ha aire i els tratges tenen aire per respirar

ALEIX: Canvia el temps i...

I què hem de fer?

EMMA: Tenim que recollir perquè si no s'enfadarà

ALEIX: I s'embrutarà

JAVI: I estarà trist

MARTINA: Contaminació és que tirem la basura a terra i no la recollim

Després tornem a observar el vídeo adonant-nos de quins colors hem vist que té la Terra (blau, verd, blanc i marró). I en unes imatges relacionen essers vius col·locant-los en el color on hi ha el seu hàbitat.

YUSTINA: He vist color blanc

ARNAU T: Que és la neu

ARNAU S. : De les muntanyes 

ARNAU V.: Del Pol nord

ADRIÀ: Blau és l'aigua

ZOE: I color verd

ALEIX: És l'herba que està als...

ZOE: Als patis

ARNAU T.: Als camps

MARTINA: I als arbres

ALEIX: O arbusts

INÉS: I hi ha color carn

JAVI: Marró claret

ARNAU V. : És el desert

ALEIX: I el fang de la granja dels 3 porquets

ARNAU T.: I dels troncs dels arbres

ZOE: I de la terra


Més endavant a la PDI mirem imatges del canvi climàtic i comentem quines són més agradables.


I tot seguit mirem contes relacionats amb el canvi climàtic, per trobar informació:


I nosaltres com podem ajudar al planeta Terra?

ZOE: Reciclar

ARNAU T.: No tirar basura a terra

BIEL: No tirar coses al mar

ARNAU S.: Portem mocadors de roba

MARTINA: No deixar la llum oberta

ARNAU V.: No deixar l'aigua oberta tota l'estona

ADRIÀ: Agafem només un paper

ALEIX: Anar caminant i sense cotxe a l'escola, o amb bici o patinet

ZOE: No gastar tants papers per no tenir que tallar arbres

ELNA: No tirar fum 

MARTINA: Reutilitzar la pintura

ALEIX: No gastar tantes joguines de les botigues

ARNAU T. : Les podem fer de cartrons

ZOE: I podem jugar amb els altres

Ens posem per parelles i cadascú escriu el que creu que pot fer, quan acabem a la rotllana ensenyem el que hem escrit als companys, ho llegim i tot seguit ho posem al mural:




Per acabar aquest bloc entre tots fem una activitat plàstica que ens servirà per anar-nos conscienciant del que és correcte i el que no:


BLOC 2: RECICLATGE

A continuació comencem un altre bloc, centrant-nos en el reciclatge. A la rotllana formulem les següents preguntes:

-Què coneixeu del reciclatge?

ARNAU T.: Reciclar vol dir que tenim que llençar les deixalles al contenidor

ADRIÀ: Al contenidor que toca

ELNA: Les llaunes les tornen a reutilitzar per jugar i fan "juguets"

MARTINA: Si tirem molts bolquers, esponges i raspalls i moltes coses ho cremaran i treurà molt fum i embrutarà el planeta Terra.

-On recicleu?

TOTS: Als contenidors

QUIM: Al verd, blau, marró i negre

Després anem amb els alumnes als espais exteriors (els dos patis d'infantil, entrada) i al lavabo per veure com els trobem. 

En arribar a l'aula ho comentem, ho escrivim i en deixem constància al mural enganxant-ho a les fotos de cada espai.


Comencem parlant del reciclatge a l'aula. Quins contenidors tenim i on llencem cada cosa. Seguidament ens trobem unes imatges per pintar amb parelles cooperatives, que ens serviran per posar-les als contenidors de la classe. I també en pintem unes altres por portar a les aules d'I5 i poder-los explicar la importància de reciclar.

Com que quan anem al lavabo ens trobem papers a terra, també parlem que l'hem de mantenir net i fem un cartell i li enganxem:


Ara ens toca fer un cartell per conscienciar a tothom que els espais comuns de l'escola i l'exterior han d'estar nets. Per això cadascú fa un dibuix i entre tots fem el cartell on hi escrivim: MANTENIM ELS ESPAIS NETS. GRÀCIES





BLOC 3: COM PODEM ESTALVIAR L'AIGUA I L'ENERGIA

Comencem preguntant:

Què feu o què creieu que es pot fer per estalviar aigua?

YUSTINA: Tancar l'aigua

ZOE: Rentar-nos ràpid les mans

DYLAN: No gastar tanta aigua

ELNA: L'hem d'apagar quan ja no en necessitem més

ARNAU T.: No gastar l'aigua del riu

SOFIA: Si gastem tanta aigua els que estem a darrera, quan ens toqui, no tindrem aigua


El dijous gras aprofitem per anar a veure la riera. Veiem que hi ha aigua, però no molta.

També hi trobem deixalles que no hi haurien de ser. Abans d'arribar-hi també passem pel

safareig i ens trobem alguna senyora que està rentant la roba. Quan marxem també podem veure

les hortes que necessiten l'aigua per regar les verdures que hi ha plantades:



Mirem un vídeo que ens explica quel'aigua per poder beure es diu POTABLE,  i ens dóna unes recomanacions per reduïr-ne el consum:

INÉS: Quan ens ensabonem el cap apagar l'aixeta

ZOE: Quan necessitem la rentadora, només la "cerrem" quan està plena

NORA: Quan ens rentem les dents apaguem l'aixeta

HANNA: No podem estar a la banyera, millor la dutxa

ZOE: De la pluja agafem aigua quan volem regar les plantes


I sabeu què? Passats uns dies ha plogut molt i mereu ara com està la riera! Ens n'adonem de la importància de la pluja.





L'aigua ha cobert les pedres per on nosaltres vam passar!


Però a part de l'estalvi d'aigua també hem de conscienciar-nos de l'estalvi energètic.

Per introduir el tema passem un petit vídeo explicatiu i després fem un experiment amb una llanterna. A la tarda. abans de marxar, l'encenem:


La deixem oberta, i l'endemà al matí quan arribem el primer que fem és comprovar què ha passat:




JA NO FA LLUM! S'han gastat les piles. Per tant les treiem i les portem a un contenidor especial per reciclar les piles perquè contaminen molt!







ALEIX: L'hem deixada tota la nit oberta i...
ARNAU V.: S'ha gastat
ALEIX: I les piles contaminen

Doncs, què hauríem d'haver fet? 

JAVI: Apagar la llum

I com que les piles contaminen molt, on les hem de posar?

INÉS: Allà fora a una caixa gran on se tiren totes les piles.
JAVI: Que és un coet

Ensenyem unes imatges de joguines que no necessiten piles. Són joguines de corda i resulta que molts de nosaltres en tenim a casa. L'endemà al matí, uns quants en portem i ensenyem com funcionen. Arribem a la conclusió que amb aquestes no fem residus de piles, per tant són millors que les altres:


Per acabar aquest bloc decidim fer una joguina utilitzant material reciclat.
Primer mirem uns contes que ens donaran algunes idees:

Després per grups triem el que volem construir i cadascú fa un dibuix i escriu la llista del material que necessita.


Posteriorment aquest mateix grup la construirà amb el material que han portat. I mentre la fem, anem mirant els contes per veure què ens falta Mireu que bé que ens ha quedat:


Abans d'acabar venen uns científics a l'escola, que estudien el canvi climàtic i ens donen unes recomanacions. Ens diuen que:

-És molt important reciclar

-Amb tantes deixalles, als oceans s'han format illes de plàstic. Per tant hem de reduir al màxim el consum de plàstics.

-És millor consumir productes de proximitat perquè el trajecte és més curt i així no contaminem tant

-Només hem de comprar els aliments necessaris per no haver-los de llençar.


I per acabar convidem a les famílies a escoltar tot el que hem après sobre aquest tema. Ah! i ens ajudareu a penjar els cartells que hem fet per posar als espais exteriors de l'escola oi?



Tot seguit teniu els vídeos de la presentació de la joguina: 

(PER VEURE'LS CLIQUEU A SOBRE DE LA FOTO)

                                                          HELICÒPTER

PORQUET

AVIÓ

CUC

CAMELL

PASTÍS



Comentaris