Com podem ajudar al planeta terra?
Iniciem aquest tema amb un vídeo d'un astronauta que des de l'espai ens explica que s'ha adonat que ha observat uns canvis. Ens ensenya com està de lluny respecte a la nostra escola i ens llença la pregunta. El podeu veure a continuació:
Però tenim una sorpresa inesperada. A la classe ens arriba un astronauta que ens farà de fil conductor i de motivació a l'hora de presentar les activitats:
Què hem vist?
INÉS: Ajudar al planeta
ZOE: He vist el Planeta Terra
ADRIÀ: He vist un coet
ARNAU T.: I un noi que era el que condueix el coet
ARNAU V.: Perquè els coets que estan a l'espai es desmonten en tres parts.
ALEIX: He vist que el coet treia foc pels tubos que eren negres
DYLAN: L'astronauta que també vola.
QUIM: He vist que sortia fum
NORA: L'astronauta era blanc
ARNAU V. : Perquè com que allà no hi ha la gravetat, si no no podran olorar i han de respirar, per això porten la màscara transparent.
ARNAU T.: Gravetat com si estan flotant
BIEL: Jo he vist una cosa que volava, era l'astronauta
JAVI: I han sortit les peces i han volat
MARTINA: Jo no sé què és aquella cosa que té la punta amb una boleta
ELNA: Tenia un carnet aquí al pit
BUIE: A l'espai fa molt fred
EMMA: No hi ha aire i els tratges tenen aire per respirar
ALEIX: Canvia el temps i...
I què hem de fer?
EMMA: Tenim que recollir perquè si no s'enfadarà
ALEIX: I s'embrutarà
JAVI: I estarà trist
MARTINA: Contaminació és que tirem la basura a terra i no la recollim
Després tornem a observar el vídeo adonant-nos de quins colors hem vist que té la Terra (blau, verd, blanc i marró). I en unes imatges relacionen essers vius col·locant-los en el color on hi ha el seu hàbitat.
YUSTINA: He vist color blanc
ARNAU T: Que és la neu
ARNAU S. : De les muntanyes
ARNAU V.: Del Pol nord
ADRIÀ: Blau és l'aigua
ZOE: I color verd
ALEIX: És l'herba que està als...
ZOE: Als patis
ARNAU T.: Als camps
MARTINA: I als arbres
ALEIX: O arbusts
INÉS: I hi ha color carn
JAVI: Marró claret
ARNAU V. : És el desert
ALEIX: I el fang de la granja dels 3 porquets
ARNAU T.: I dels troncs dels arbres
ZOE: I de la terra
Més endavant a la PDI mirem imatges del canvi climàtic i comentem quines són més agradables.
I tot seguit mirem contes relacionats amb el canvi climàtic, per trobar informació:
I nosaltres com podem ajudar al planeta Terra?
ZOE: Reciclar
ARNAU T.: No tirar basura a terra
BIEL: No tirar coses al mar
ARNAU S.: Portem mocadors de roba
MARTINA: No deixar la llum oberta
ARNAU V.: No deixar l'aigua oberta tota l'estona
ADRIÀ: Agafem només un paper
ALEIX: Anar caminant i sense cotxe a l'escola, o amb bici o patinet
ZOE: No gastar tants papers per no tenir que tallar arbres
ELNA: No tirar fum
MARTINA: Reutilitzar la pintura
ALEIX: No gastar tantes joguines de les botigues
ARNAU T. : Les podem fer de cartrons
ZOE: I podem jugar amb els altres
Ens posem per parelles i cadascú escriu el que creu que pot fer, quan acabem a la rotllana ensenyem el que hem escrit als companys, ho llegim i tot seguit ho posem al mural:
Per acabar aquest bloc entre tots fem una activitat plàstica que ens servirà per anar-nos conscienciant del que és correcte i el que no:
BLOC 2: RECICLATGE
A continuació comencem un altre bloc, centrant-nos en el reciclatge. A la rotllana formulem les següents preguntes:
-Què coneixeu del reciclatge?
ARNAU T.: Reciclar vol dir que tenim que llençar les deixalles al contenidor
ADRIÀ: Al contenidor que toca
ELNA: Les llaunes les tornen a reutilitzar per jugar i fan "juguets"
MARTINA: Si tirem molts bolquers, esponges i raspalls i moltes coses ho cremaran i treurà molt fum i embrutarà el planeta Terra.
-On recicleu?
TOTS: Als contenidors
QUIM: Al verd, blau, marró i negre
Després anem amb els alumnes als espais exteriors (els dos patis d'infantil, entrada) i al lavabo per veure com els trobem.
En arribar a l'aula ho comentem, ho escrivim i en deixem constància al mural enganxant-ho a les fotos de cada espai.
Comencem parlant del reciclatge a l'aula. Quins contenidors tenim i on llencem cada cosa. Seguidament ens trobem unes imatges per pintar amb parelles cooperatives, que ens serviran per posar-les als contenidors de la classe. I també en pintem unes altres por portar a les aules d'I5 i poder-los explicar la importància de reciclar.
Com que quan anem al lavabo ens trobem papers a terra, també parlem que l'hem de mantenir net i fem un cartell i li enganxem:
Ara ens toca fer un cartell per conscienciar a tothom que els espais comuns de l'escola i l'exterior han d'estar nets. Per això cadascú fa un dibuix i entre tots fem el cartell on hi escrivim: MANTENIM ELS ESPAIS NETS. GRÀCIES
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
BLOC 3: COM PODEM ESTALVIAR L'AIGUA I L'ENERGIA
Comencem preguntant:
Què feu o què creieu que es pot fer per estalviar aigua?
YUSTINA: Tancar l'aigua
ZOE: Rentar-nos ràpid les mans
DYLAN: No gastar tanta aigua
ELNA: L'hem d'apagar quan ja no en necessitem més
ARNAU T.: No gastar l'aigua del riu
SOFIA: Si gastem tanta aigua els que estem a darrera, quan ens toqui, no tindrem aigua
El dijous gras aprofitem per anar a veure la riera. Veiem que hi ha aigua, però no molta.
També hi trobem deixalles que no hi haurien de ser. Abans d'arribar-hi també passem pel
safareig i ens trobem alguna senyora que està rentant la roba. Quan marxem també podem veure
les hortes que necessiten l'aigua per regar les verdures que hi ha plantades:
Mirem un vídeo que ens explica quel'aigua per poder beure es diu POTABLE, i ens dóna unes recomanacions per reduïr-ne el consum:
INÉS: Quan ens ensabonem el cap apagar l'aixeta
ZOE: Quan necessitem la rentadora, només la "cerrem" quan està plena
NORA: Quan ens rentem les dents apaguem l'aixeta
HANNA: No podem estar a la banyera, millor la dutxa
ZOE: De la pluja agafem aigua quan volem regar les plantes
I sabeu què? Passats uns dies ha plogut molt i mereu ara com està la riera! Ens n'adonem de la importància de la pluja.
![]() |
![]() |
L'aigua ha cobert les pedres per on nosaltres vam passar!
Però a part de l'estalvi d'aigua també hem de conscienciar-nos de l'estalvi energètic.
Per introduir el tema passem un petit vídeo explicatiu i després fem un experiment amb una llanterna. A la tarda. abans de marxar, l'encenem:
![]() |
JA NO FA LLUM! S'han gastat les piles. Per tant les treiem i les portem a un contenidor especial per reciclar les piles perquè contaminen molt!
![]() |
![]() |
ALEIX: L'hem deixada tota la nit oberta i...
Després per grups triem el que volem construir i cadascú fa un dibuix i escriu la llista del material que necessita.
Posteriorment aquest mateix grup la construirà amb el material que han portat. I mentre la fem, anem mirant els contes per veure què ens falta Mireu que bé que ens ha quedat:
Abans d'acabar venen uns científics a l'escola, que estudien el canvi climàtic i ens donen unes recomanacions. Ens diuen que:
-És molt important reciclar
-Amb tantes deixalles, als oceans s'han format illes de plàstic. Per tant hem de reduir al màxim el consum de plàstics.
-És millor consumir productes de proximitat perquè el trajecte és més curt i així no contaminem tant
-Només hem de comprar els aliments necessaris per no haver-los de llençar.
I per acabar convidem a les famílies a escoltar tot el que hem après sobre aquest tema. Ah! i ens ajudareu a penjar els cartells que hem fet per posar als espais exteriors de l'escola oi?
Tot seguit teniu els vídeos de la presentació de la joguina:
(PER VEURE'LS CLIQUEU A SOBRE DE LA FOTO)
HELICÒPTER
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada