I3C El Tió no ve a l'escola. On és?



Després de parlar de la celebració de Sant Josep de Calassanç del dia anterior, iniciem una rotllana per parlar del Nadal.


Quines coses fem quan arriba Nadal? 

Elna: S'acosta Nadal

Hanna: Venen els reis i el papa Noel


Javi: Pues fem cagar el tió

Elna. L’altre dia vaig anar a veure l'arbre que s'encenien les llums.


Què mengem per Nadal? 

Javi: Carbó si ens el porten els reis

Arnau T: Xocolata

Arnau V.: Sopa amb boletes a dintre. A vegades fideus. També torrons i neules

Com són les neules?

Isona. Rodones i llargues.

Arnau T: També tenen xocolata 


Què hi posen als carrers? 

Aleix. Hi ha llums

Isona. La bola

Arnau V.: Ahir vam passar per dins de la bola 

El dia abans quan tornàvem del Parc de Can Rius vam passar per dins de la bola de llums que hi ha a la Plaça de l’Església. 

Martina: Un dia vaig anar al cotxe amb la mama i vaig veure moltes llums penjades, però era un altre poble. 


I per Nadal cantem algunes cançons especials?

Arnau V.: Jo que soc molt petit, la cantem amb la MªAntònia.

Aleix:  Jingle bells

Les cançons que parlen de Nadal i cantem en aquesta època són les Nadales. 


I a casa? Posem coses de Nadal?

Zoe:  L'arbre de Nadal.

Inés: . Un arbre de Nadal i llums de Nadal

Arnau S.: Llums

Dylan: Les llums de Nadal.

Arnau V.:  Pessebre. 

I què és un pessebre?

Arnau V: Hi ha l'angels. Un bebè que no sé com es diu, ah es diu Jesús.

Aleix: El tió


I què és el tió?

Arnau V.: És de llenya

Javi:  Que se corta amb les motosierras

Elna: Uns bastons per picar

Arnau T:  És una mica rodó

Arnau V. Te uns ulls, una cara i una boca

Martina. Rodola

Arnau V: El meu no rodola perquè té potes

Elna:  Té un gorro com el patufet.

Arnau T.: Es diu barretina. 


I on estan els tions?

Arnau V: Al bosc

Aleix: A casa meva


El tió de l’escola no hi és? On deu estar?

Arnau V.:. Anem a veure si el trobem. Hem d'anar a un bosc.

Però a l’escola no hi ha bosc. Necessitem un autobús…

Aleix:  Potser està a casa meva

Martina: Ha de tenir una manta perquè no tingui fred. 

Arnau T: Perquè estigui molt abrigat i no tingui fred. 


De sobte rebem un avis pels altaveus de l’aula:

“Bon dia, Bisons, hi ha una carta a Secretaria per vosaltres”


Ràpidament, fem la fila i anem cap a Secretaria a veure a la Montse. Ens diu que ha rebut una carta per nosaltres i ens la dona.


Vam anar cap a la classe i vam obrir el sobre. A dins hi havia una carta i unes imatges. 

Només veure la carta, ja s’adonen que hi ha un tió. 



Arnau V.: Una carta del Tió 



Un cop la llegim…


“El Tió s’ha perdut!!! El tió de l’escola s’ha perdut!!!”


El tió s’ha perdut, i com ho farem per trobar-lo?

Tots: Anem a buscar-lo!! Sortim!!!


Ep, ep, ep!!! però no sabem com arribar fins on està?

Quan aneu amb els pares o mares i no saben com arribar que fan?

Martina.: Si, mira la carretera i arribem al lloc. 

Arnau V.:  El meu pare amb els ulls ja sap el camí

Però i si no sabem, que podem fer?

Arnau V.:Jo vaig anar a Alcoi en un hotel i a l’hotel hi havia un mapa i el miràvem per anar als puestos. 

Aleix.: Un mapa!!!

Arnau T: Un mapa del tresors. 


Espereu un moment que miro si tinc un mapa de Caldes que hi surtin les coses que ens diu el Tió a la carta.


Projectem un mapa i tornem a llegir la carta. Anem veient per on va passar el Tió i anem sortint a marcar el camí. 



Doncs ara ja tenim el mapa, però com ho podem fer per emportar-nos-el pel carrer?

Arnau V: Traiem els  tornillos de la pissarra.

Javi: amb una motossierra

Aleix: És gran no podem portar.

Arnau V.: És la pissarra, no es pot treure de la classe.

Algú sap com podem fer que aquest mapa sigui més petit?


Ningú respon. Doncs decidim sortir a buscar algú per l’escola que ens pugui ajudar. I acabem a la sala de professors/es. 


Allà expliquem el que ens passa i per sort l’Ascensi que estava allà ens dona uns mapes petits com el que teníem a la pissarra!!!




Al dia següent cadascú agafa un mapa i marquem el camí amb un retolador.



Tots: Visca, anem a buscar el Tió!!!


Un moment!!! Però no sabem com és el Tió de l’escola. Perquè vau dir que no tots els tions son iguals oi? A qui podem anar a preguntar com és el Tió de l’Escola Pia?


Aleix: A la meva mare. 

Arnau V.: A uns nens d’aquí a prop. Aquí al costat. I si no a la meva germana de la ESO.


Però que els preguntarem?

Arnau V.: Té potes?

Martina: Té boca

Aleix: Té ulls

Arnau T: Té llengua

Adrià: Té nas

Elna: Té barret com el patufet

Javi: Té cabells

Hanna: És gran, mitjà o petit?

Inés: Pesa molt?


L'endemà vam anar a la classe del costat, a preguntar als nens i nenes d’I5 com era el Tió de l’escola.

Els nens i nenes d’I5 es van oferir per ajudar-nos a buscar el tió si no ho podíem fer sols.  



Un cop vam tenir les respostes, vam anar a l’aula i ho vam posar a la paret on hem penjat totes les coses de l’itinerari del tió. 


Però ens han dit que pesa molt i que no el podrem portar. Com ho farem? 


Aleix.: Amb un carro. 

 Com ha de ser ?

Arnau V: Rodes

Arnau T: Una corda per estirar.

I qui pot tenir un carro?

Arnau V.: El Mandru


Vam anar cap a secretaria perquè la Montse avises al Mandru que el necessitàvem i just quan li estàvem explicant a la Montse, apareix el Mandru per l’escala. Li vam demanar al Mandru i ens va dir que ens el portaria al pati. 





Però per poder anar a buscar el tió hem de demanar permís a l’Ascensi i que avisi als pares i mares que anirem d’excursió. Tampoc sabem quin dia podem anar. Anem a buscar a l’Ascensi, però no hi és al seu despatx. L’Emma proposa avisar a la Montse perquè li digui a l’Ascensi.  Al cap d’una estona l’Ascensi ve i ens diu que hi podem anar el dia 4. 


Al dia següent quan volíem sortir al pati, ens adonem que plou i que no podrem sortir. Anem a secretaria a avisar al Mandru perquè ens porti el carro al porxo.

Un cop ens el porta ens ensenya com funciona i li demanem que ens el pugi al saló d’actes perquè puguem practicar una mica. 




Ara ja ho tenim tot, Mirem el mural de l’itinerari i ens posem en marxar a buscar el Tió.



Comencem el camí i anem mirant el mapa cada vegada que hem de canviar de direcció, ens anem fixant en les coses que surten: LA BENZINERA, L’ESTACIÓ D’AUTOBUSOS, ELS CAIXERS DE LA CAIXA, LA FONT “DE LES CAMES”, EL GALET GEGANT… 

Pel camí també ens trobem altres tions, i hem de recordar tot el que ens van dir els nens i nenes d'I5 per no equivocarnos (no ens podíem endur un tió que no fos el nostre!)


I després d’una llarga caminada…











Esmorzem per agafar forces i tornem cap a l’escola. 


Un cop a l'aula d'un en un anem amb la Núria i li expliquem tot el procés d'anar a buscar, per on hem passat, com és el nostre tió i com l'hem portat. Casdascú a la seva manera i amb les seves paraules. És per això que us vam fer arribar aquest paper amb el que van explicar els vostres fills/es.






Comentaris