Després de parlar de la celebració de Sant Josep de Calassanç del dia anterior, iniciem una rotllana per parlar del Nadal.
Quines coses fem quan arriba Nadal?
Elna: S'acosta Nadal
Hanna: Venen els reis i el papa Noel
Javi: Pues fem cagar el tió
Elna. L’altre dia vaig anar a veure l'arbre que s'encenien les llums.
Què mengem per Nadal?
Javi: Carbó si ens el porten els reis
Arnau T: Xocolata
Arnau V.: Sopa amb boletes a dintre. A vegades fideus. També torrons i neules
Com són les neules?
Isona. Rodones i llargues.
Arnau T: També tenen xocolata
Què hi posen als carrers?
Aleix. Hi ha llums
Isona. La bola
Arnau V.: Ahir vam passar per dins de la bola
El dia abans quan tornàvem del Parc de Can Rius vam passar per dins de la bola de llums que hi ha a la Plaça de l’Església.
Martina: Un dia vaig anar al cotxe amb la mama i vaig veure moltes llums penjades, però era un altre poble.
I per Nadal cantem algunes cançons especials?
Arnau V.: Jo que soc molt petit, la cantem amb la MªAntònia.
Aleix: Jingle bells
Les cançons que parlen de Nadal i cantem en aquesta època són les Nadales.
I a casa? Posem coses de Nadal?
Zoe: L'arbre de Nadal.
Inés: . Un arbre de Nadal i llums de Nadal
Arnau S.: Llums
Dylan: Les llums de Nadal.
Arnau V.: Pessebre.
I què és un pessebre?
Arnau V: Hi ha l'angels. Un bebè que no sé com es diu, ah es diu Jesús.
Aleix: El tió
I què és el tió?
Arnau V.: És de llenya
Javi: Que se corta amb les motosierras
Elna: Uns bastons per picar
Arnau T: És una mica rodó
Arnau V. Te uns ulls, una cara i una boca
Martina. Rodola
Arnau V: El meu no rodola perquè té potes
Elna: Té un gorro com el patufet.
Arnau T.: Es diu barretina.
I on estan els tions?
Arnau V: Al bosc
Aleix: A casa meva
El tió de l’escola no hi és? On deu estar?
Arnau V.:. Anem a veure si el trobem. Hem d'anar a un bosc.
Però a l’escola no hi ha bosc. Necessitem un autobús…
Aleix: Potser està a casa meva
Martina: Ha de tenir una manta perquè no tingui fred.
Arnau T: Perquè estigui molt abrigat i no tingui fred.
De sobte rebem un avis pels altaveus de l’aula:
“Bon dia, Bisons, hi ha una carta a Secretaria per vosaltres”
Ràpidament, fem la fila i anem cap a Secretaria a veure a la Montse. Ens diu que ha rebut una carta per nosaltres i ens la dona.
Vam anar cap a la classe i vam obrir el sobre. A dins hi havia una carta i unes imatges.
Només veure la carta, ja s’adonen que hi ha un tió.
Arnau V.: Una carta del Tió
Un cop la llegim…
“El Tió s’ha perdut!!! El tió de l’escola s’ha perdut!!!”
El tió s’ha perdut, i com ho farem per trobar-lo?
Tots: Anem a buscar-lo!! Sortim!!!
Ep, ep, ep!!! però no sabem com arribar fins on està?
Quan aneu amb els pares o mares i no saben com arribar que fan?
Martina.: Si, mira la carretera i arribem al lloc.
Arnau V.: El meu pare amb els ulls ja sap el camí
Però i si no sabem, que podem fer?
Arnau V.:Jo vaig anar a Alcoi en un hotel i a l’hotel hi havia un mapa i el miràvem per anar als puestos.
Aleix.: Un mapa!!!
Arnau T: Un mapa del tresors.
Espereu un moment que miro si tinc un mapa de Caldes que hi surtin les coses que ens diu el Tió a la carta.
Projectem un mapa i tornem a llegir la carta. Anem veient per on va passar el Tió i anem sortint a marcar el camí.
Doncs ara ja tenim el mapa, però com ho podem fer per emportar-nos-el pel carrer?
Arnau V: Traiem els tornillos de la pissarra.
Javi: amb una motossierra
Aleix: És gran no podem portar.
Arnau V.: És la pissarra, no es pot treure de la classe.
Algú sap com podem fer que aquest mapa sigui més petit?
Ningú respon. Doncs decidim sortir a buscar algú per l’escola que ens pugui ajudar. I acabem a la sala de professors/es.
Allà expliquem el que ens passa i per sort l’Ascensi que estava allà ens dona uns mapes petits com el que teníem a la pissarra!!!
Al dia següent cadascú agafa un mapa i marquem el camí amb un retolador.
.
Tots: Visca, anem a buscar el Tió!!!
Un moment!!! Però no sabem com és el Tió de l’escola. Perquè vau dir que no tots els tions son iguals oi? A qui podem anar a preguntar com és el Tió de l’Escola Pia?
Aleix: A la meva mare.
Arnau V.: A uns nens d’aquí a prop. Aquí al costat. I si no a la meva germana de la ESO.
Però que els preguntarem?
Arnau V.: Té potes?
Martina: Té boca
Aleix: Té ulls
Arnau T: Té llengua
Adrià: Té nas
Elna: Té barret com el patufet
Javi: Té cabells
Hanna: És gran, mitjà o petit?
Inés: Pesa molt?
L'endemà vam anar a la classe del costat, a preguntar als nens i nenes d’I5 com era el Tió de l’escola.
Els nens i nenes d’I5 es van oferir per ajudar-nos a buscar el tió si no ho podíem fer sols.
Un cop vam tenir les respostes, vam anar a l’aula i ho vam posar a la paret on hem penjat totes les coses de l’itinerari del tió.
Però ens han dit que pesa molt i que no el podrem portar. Com ho farem?
Aleix.: Amb un carro.
Com ha de ser ?
Arnau V: Rodes
Arnau T: Una corda per estirar.
I qui pot tenir un carro?
Arnau V.: El Mandru
Vam anar cap a secretaria perquè la Montse avises al Mandru que el necessitàvem i just quan li estàvem explicant a la Montse, apareix el Mandru per l’escala. Li vam demanar al Mandru i ens va dir que ens el portaria al pati.
Però per poder anar a buscar el tió hem de demanar permís a l’Ascensi i que avisi als pares i mares que anirem d’excursió. Tampoc sabem quin dia podem anar. Anem a buscar a l’Ascensi, però no hi és al seu despatx. L’Emma proposa avisar a la Montse perquè li digui a l’Ascensi. Al cap d’una estona l’Ascensi ve i ens diu que hi podem anar el dia 4.
Al dia següent quan volíem sortir al pati, ens adonem que plou i que no podrem sortir. Anem a secretaria a avisar al Mandru perquè ens porti el carro al porxo.
Un cop ens el porta ens ensenya com funciona i li demanem que ens el pugi al saló d’actes perquè puguem practicar una mica.
.
Ara ja ho tenim tot, Mirem el mural de l’itinerari i ens posem en marxar a buscar el Tió.
Comencem el camí i anem mirant el mapa cada vegada que hem de canviar de direcció, ens anem fixant en les coses que surten: LA BENZINERA, L’ESTACIÓ D’AUTOBUSOS, ELS CAIXERS DE LA CAIXA, LA FONT “DE LES CAMES”, EL GALET GEGANT…
Pel camí també ens trobem altres tions, i hem de recordar tot el que ens van dir els nens i nenes d'I5 per no equivocarnos (no ens podíem endur un tió que no fos el nostre!)
I després d’una llarga caminada…
Esmorzem per agafar forces i tornem cap a l’escola.
Un cop a l'aula d'un en un anem amb la Núria i li expliquem tot el procés d'anar a buscar, per on hem passat, com és el nostre tió i com l'hem portat. Casdascú a la seva manera i amb les seves paraules. És per això que us vam fer arribar aquest paper amb el que van explicar els vostres fills/es.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada