Després de les festes de Nadal, iniciem un nou itinerari : COM PODEM CANVIAR L’AIGUA?
Abans d’iniciar l’itinerari vam passar unes preguntes individualment a l’alumnat per poder veure els coneixements previs.
Vam seure a la rotllana, i es va llançar la pregunta: Com podem canviar l’aigua?
Enara: Amb l’aixeta
Alfonso: Con el hielo en la mano caen gotitas.
Clàudia: Cauen gotes el posem a la nevera i es congela.
No ho teníem massa clar... Anem a concretar: A casa, poseu aigua a les olles de la cuina?
Martí: La mama té una dutxa gran
Maria Rosa: La mama posa agua per fer pasta
Asier: La mama posa un got amb l’aigua i el tira a l’olla.
Alex D: La meva de l’aixeta
Alfonso: La meva mama posa espaguetis i aigua.
Veiem que a a la cuina utilitzem molt l’aigua, però... a on més utilitzem l’aigua a casa?
Maria Rosa: Amb un vaso i la bebo.
Alfonso: Yo también.
Asier: Me lavo las manos i los dientes i despues bebo agua.
Clàudia: Jo tinc un raspall elèctric, i bec aigua
Carlota: El papa i la mama posen aigua al got.
Martina: Faig xocolata
Mireia: Bec al got, vull tornar a beure i el papa i la mama em posa més.
Martina: A la dutxa
Enara: A mi no m’agrada la dutxa, m’agrada la banyera
Carlota: La iaia conxi té una piscina a casa.
A casa utilitzem molt l’aigua!!!!
Totes les aigües són iguals?
Mireia: Tinc un aigua vermella
Enara: L’Aigua de la platja està salada.
Asier: L’aigua de la piscina porta “clors”
Hem vist que hi ha aigües que són diferents... Sabeu quin tipus d’aigua hi ha?
Asier: Amb “clors”
Enara:Salada
Maria Rosa: De l’aixeta
Carlota: De l’ampolla.
Sabem moltes coses de l’aigua!!!!
Fa dies que a la classe es parla de que hi ha molt poca aigua, i hem de vigilar quan ens rentem les mans, omplim el got...
Que passaria si no tinguéssim aigua?
Carlota: Hauríem d’anar a compar aigua
Alfonso: Al Mercadona
Mireia: Si al Mercadona hi ha aigua.
Però si l’Aigua s’acaba, tampoc en podríem comprar, no hi hauria aigua a cap lloc.
Mireia: Ha de ploure hi ha aigua
Alfonso: Cridaria a la pluja con un grito muy fuerte, así llueve.
L’Alfonso crida ben fort a la pluja, però no... no aconseguim que plogui.
Martina: Les plantes es moririen.
Arribem a la conclusió de que l’aigua és molt important per nosaltres i per les plantes, hem de fer-ne un bon ús si en volem tenir.
Ara que ja sabem algunes coses més de l’aigua, llencem la següent pregunta.
L’Aigua, té forma?
Clàudia: NoMaria Rosa: Quadrada
Mireia: Un triangle
Martina: De triangle
Nil: Rodona
Asier: Quadrat
Maria Rosa: Una forma de colores: rojo lila, rosa...
Max: De llueve
Alfonso: Con colors
Mireia: Corazons
Alfonso: Pinta cares
Maria Rosa: Corazón
Maria Rosa: És pot caviar de forma con magia.
No ho tenim massa clar... alguns dient que si, altres que no. I tampoc sabem si te forma de quina forma és...
Ens posem drets, a un racó de la classe els que creuen que sí que l’aigua te forma:
A l’altre racó de la classe els que creuen que no:
No ens decidim, haurem de seguir investigant. Pensem que l’Àngels ens va ajudar molt amb el Tió... Aquesta tarda li demanarem ajuda aviam si descobrim si l’aigua té forma o no.
A les 15h de la tarda, arriba l'Àngels, i li expliquem el problema:" Àngels no sabem si l'aigua te forma, uns nens diuen que si i altres que no." Ella ens diu que té uns objectes especials que ens ajudaran a trobar la resposta.
Ens ensenya un comptagotes. Que és? La Maria Rosa aixeca el braç i diu que “ con eso se puede cojer agua”. Anem a comprovar-ho.
Posem aigua en una safata rectangle, i sorpresa! L’Aigua té forma de rectangle, després en posem en un altre recipient, i la forma és de cercle! Llencem l’aigua al terra, i veiem que té una forma una mica estranya que no coneixem.
Després la Júlia ajuda a recollir l’aigua del terra a la Maria Rosa amb les mans. Però no podem agafar l’aigua amb les mans... tornem al compte gotes. A poc a poc la posem en el recipient rodo, i veiem que torna a tenir forma rodona.
L’Ada i l’Alex de Paula agafen un ganivet i tallen l’aigua. “ No puc” Van dient. L’Alfonso diu que ell que si que podrà, li deixem el ganivet i tampoc pot.
Agafem unes estisores, el Martí i la Carlota ho intenten: No es pot Laura!!!
No podem agafar l’aigua, no la podem tallar, i té formes diferents... Com que tothom vol participar a la recerca de la resposta seiem a la nostra cadira, i amb un compte gotes i una forma comencem a investigar.
Posem l’aigua a la peça i observem que l’aigua té forma de la peça. La tornem a posar a la safata rectangle i torna a tenir la forma de rectangle. Hi ha algú que intenta fer com si fes un castell de sorra amb la peça, però al posar-ho a la taula, no és queda a la forma. No ho tenim massa clar, és estrany. Agafem les lupes per mirar-ho millor.
Al cap d’una estona d'intentar descobrir. Guardem els estris i seiem a la rotllana, per compartir el que hem observat
Arribem a la conclusió de que l’aigua NO TÉ FORMA, agafa la forma del recipient que la posem.
Clica aquí per veure més fotos
L'Aigua fa olor?
Mireia: Si a got
Alfonso: Cuando se pone mala huele raro
Maria Rosa: A fresa
Olorem una ampolla d'aigua, i veiem que fa olor d' aigua.
Trec una taronja.
Tothom sap el que és. I sabem que es pot fer suc. A poc a poc la tallem, i la Martina fa força per posar-la a dins l'ampolla d'aigua. L'aigua té olor de suc de taronja!!!
Trec una ampolla de vinagre de la bossa,.
Enara: És oli
Aiser: Raïm d'oli
Ada: Es vinagre, a casa en tinc. Em poso vinagre al cabell, perquè no tingui bixitos.
Carlota: El papa és posa vinagre en un bol.
L'Ada posa aigua a una ampolla i després hi posa el vinagre. Olorem i l'aigua ara fa olor de vinagre!!!
Trec cafè.
Tots: És Xocolata
Alfonso: Es café, porque hay polvo, Mi padre y mi madre beben café.
Max: Mi yayo també
Ada: El cafè és per grans.
L'Alfonso posa el cafè en una ampolla, i l'olorem. Descobrim que fa olor de cafè, però a molts no ens agrada.
Trec una ampolla de colònia.
Carlota: És colònia, perquè la meva mare em posa aquesta colònia.
Alex de Paula: La meva mare també em posa aquesta colònia
La Carlota posa la colònia a una ampolla d'aigua, i l'aigua ara fa olor de colònia!
Ara trec una ampolla de sabó.
Clàudia: Quan em rento les mans fa olor de sabó
Maria Rosa: Yo me lo pongo en el cuerpo en la ducha.
La Clàudia posa sabó a una ampolla d'aigua, i olorem que ara fa olor de sabó. Aquesta olor, també ens agrada.
La Mireia: Podem canviar l'olor si posem sabó, colònia, taronja, vinagre i cafè.
La Mireia té raó, podem canviar l'olor a l'aigua amb el que li posem!!!
Clica aquí per veure més fotos
Ja sabem a que té olor l'aigua... Però a què té gust?
Martina: A aigua
Maria Rosa: A Fresa
Alfonso: A helado
Enara A llimona
Júlia: De sabó
Mireia: Té gust de aigua de la pica, a mi m'agrada. I com que m'agrada bec.
Alex M: A una mandarina.
Es pot canviar?
Alfonso: Con una manguera
Maria Rosa: Con mandarina, platano y lo metemos en el agua.
Carlota: La meva mama fa infusions.
Aquell dia veiem que al pati hi ha unes plantes, agafem el cistell i sortim a buscar fulles. Són herbes aromàtiques.
Les posem en uns gots amb aigua calenta i remenem.
Després les tastem, no te gust de aigua!!! N'hi ha alguns que els agrada i en demanen més, altres no s'acaben ni el got.
Trec una bossa d'infusions. La Carlota diu que és això el que beu la seva mama. N'obrim una i observem que a dins hi ha herbes com les nostres però tallades molt petites.
Podem canviar el gust de l'aigua!
Clica aquí per veure més fotos
Ja sabem a què té gust, l'olor i la forma. Però... Com s'escalfa l'aigua?
Mireia: Escalfo l'aigua quan estic a la cuina, en una olla, posa aigua, i es posa a una cosa negra que escalfa.
Maria Rosa: Agafa una olla gran i posa sopa i se la menja
Alfonso: Si posem la sopa al gel tota la sopa es congela
Mireia: No puc posar a la mà a la cosa negre perquè sinó em cremo.
Li posem nom a la cosa negre que diu la Mireia, Vitroceràmica. I expliquem perquè serveix.
I d'on treiem aigua calenta?
Alfonso: Tengo agua caliente en el grifo, espero y sale agua caliente.
Maria Rosa: A la mia sale fría.
Max: Quan surt aigua freda el papa gira.
Asier: A la classe tenim aigua freda
I com podem fer perquè l'aigua estigui molt molt freda?
Asier: Tinc gel per refredar l'aigua, en tinc perquè el compro
Carlota: Jo tinc gel al congelador, i es queda fred.
Asier: Quan tinc coses a casa calentes les poso a la nevera perquè es congeli.
Mireia: Quan em faig mal el papa i la mama em posa boles molt fredes.
Ja ho sabem, podem congelar aigua en el congelador. Però a on hi ha un congelador a l'escola? Ningú ho sap.. Agafem peces per posar aigua i sortim a buscar ajuda. A secretaria l'Esther ens explica que el menjador dels professors hi ha un congelador. Fem fila i anem a buscar el menjador. Un cop allà en Max troba el congelador. I a poc a poc anem posant les peces amb aigua a dins. Ara toca esperar...
A la tarda pugem a veure com estava i SORPRESA, s'havia congelat!!! Agafem les peces gelades i baixem a la classe.
Cada un agafa una peça: "Està fred" "Se'm congela el dit", Inclús algú s'atreveix a posar-hi la llengua... Volem treure el gel de la peça, però no podem. L'Alfonso comença a picar i el gel surt volant, i cau a terra. Tots comencen a fer el mateix. Al cap d'una estona d'estar manipulant veiem que el gel és més petit i que tenim aigua a la taula.
Asier: Es trenca!
Mireia: El gel es desfà!
Com que és l'hora de marxar deixem els glaçons que queden en una cubeta per veure que passa l'andemà.
Clica aquí per veure més fotos
En dia següent, el Max se'n recorda de què allà a la cubeta hi havia gels, però ja no. Ara només hi ha aigua. La Mireia tenia raó, el gel si el treiem del congelador es desfà.
Aprofitem aquella aigua, per intentar-la escalfar.
Con una cuchara, diu l'Alfonso. Ho prova, però l'aigua no s'escalfa.
L'Asier diu que tregui, l'encercador que utilitzem per encendre les espelmes d'aniversari. Però tampoc funciona.
Ensenyo un fogó que he portat de casa. La Mireia de seguida ho reconeix i diu que és amb el que escalfa l'olla a casa. Doncs anem a escalfar l'aigua.
Esperem que esperem, i veiem que surt fum!!! I si posem la mà a sobre la mà queda mullada. Li posem nom en aquest fum: Vapor. Al cap d'una estona, sorpresa! Giro l'olla i ja no hi ha aigua. A on ha anat? Descobrim que l'aigua, quan s'escalfa marxa amb forma de vapor.
Clica aquí per veure més fotos.
Després d'explicar el conte" Una sopa cooperativa" Decidim que nosaltres també farem una sopa tots junts com els nens de la història. I tothom està d'acord en convidar la família, però avanç hem de decidir que porta cada un.
Clica aquí per veure més fotos
Ha arribat el dia. Ens posem el davantal i comencem tots junts a fer la sopa. I només toca esperar.
Clica aquí per veure més fotos
A la tarda rebem a les famílies amb molta il·lusió i nervis. Els expliquem tot allò que hem après de l'aigua. I després... tothom a tastar el caldo!!!Moltes gràcies per venir!!!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada