Després de passar les preguntes de manera individual i que ens serviran per tenir un coneixement del punt on es troba cadascú, parlem en rotllana a partir d'unes preguntes.
COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?
LEIRE: amb una poma
JÚLIA: i amb una pera
ON HI HA AIGUA?
ÀNNIA: a l'aixetaARNAU: al riu
OT: al mar
BELTRÁN: al parque
ARLET: a terra i a la piscina
MARINA: quan plou hi ha aigua a terra
PAU: ara no plou
MARINA: però està tapat, eh?
LUCAS: a la "chabuleta" cuando llueveMAGALÍ: quan plou hi ha trons i quan dormim fan soroll i ens fan "sustos"
OT: els trons no fan resPAU: a l'aixeta de Caldes
LEIRE: al pou
CARLA: al meu "cuarto" de bany
AYLA: jo tinc dues aixetes al "cuarto de baño", al costat de la banyera, per rentar mans
LEIRE: a la cuina tinc també aixeta per rentar els plats
ÀNNIA: l'aigua se'n va pel foratNIL: al camp de l'espanyol hi ha una fontLEIRE: la font del lleó
NIL: no, és la font del tigre
LEIRE: la font del lleó té l'aigua calenta
OT: hem de passar el dit molt ràpid perquè crema
PER A QUÈ SERVEIX L'AIGUA?
AYLA: per rentar les mansMARC: per rentar les ollesLEIRE: per rentar els plats
POL: per rentar els cabells a la banyera
QUAN PLOU QUÈ ES MULLA?
POL: les persianes
MARC: les cases de palla
NIL: els arbres i les floretes. Beuen aigua i surt l'arc de sant Martí.
QUÈ PASSARIA SI NO HI HAGUÉS AIGUA?
OT: no ens podríem dutxar ni posar rentadores
MARINA: nosaltres vigilem. Un dia va marxar la llum i la mama m'ho va dir i vem apujar les persianes, però l'aigua no ha marxat.
QUINA FORMA TÉ L'AIGUA?
ÀNNIA: rodona
ARNAU: de quadrat
MAGALÍ: de baixada, la de l'aixeta
MARC: de tobogan
OT: de rectangle
Un cop posada en comú aquesta pregunta, provarem de fer les formes amb l'aigua. Disposem d'una safata, aigua, peces, ganivets, comptagotes o tisores.
Tenim uns reptes a aconseguir: fer les formes que han dit, tallar un trosset d'aigua i agafar-la amb la mà i fer les formes de les peces. I tot això, utilitzant els estris de la taula, no es poden fer transvasaments!
L'endemà li expliquem a la Leonor el que vam observar i li ensenyem.
Si posem aigua a terra no surt cap forma i va cap on vol
Però si la posem a dintre d'algun recipient,
agafa la forma del recipient.
![]() |
![]() |
amb unes imatges
en el recull d'aula.
Després d'esmorzar, podem jugar a fer formes diverses: tenim clar que per aconseguir-ho, l'aigua s'ha de ficar a dins.
QUINA OLOR FA L'AIGUA?
MARINA: de res
MAGALÍ: d'aigua
I SI VOLEM QUE FACI UNA ALTRA OLOR?
CARLA: si fiquem algu, farà olor
OT: posant una pastilla del coll per curar fa olor
MAGALÍ: si posem una medicina, farà olor
POL: a mi m'encanta la medicina i la poma
Abans de posar substàncies, ens assegurem que coneguem quina olor fa cada cosa.
Posem aigua a diferents ampolles, les olorem i totes fan la mateixa olor.
![]() |
Passem a posar-hi les substàncies.
Ara amb els ulls tapats hem d'endevinar el què hi hem afegit; abans, però, ens moquem (o ho intentem).
Treiem conclusions del què hem fet:
OT: hem posat colònia dins l'aigua i feia olor
GAL·LA: jo l'he posat
ARNAU: hem ficat taronja i feia olor
LEIRE: també cafèNIL: i vinagre
MARINA: per poder olorar el nas ha d'estar obert
CARLA: i net
POL: i despertatARLET: una ampolla tenia aigua i estava a terra. El David l'ha tirat
ÀNNIA: no! el Beltrán
CARLA: a la Leire també li ha caigut i hem dit: - oh!
MARINA: però l'han fregat i ja està
CARLA: jo ho he aixugat amb un paper
COM PODEM SABER QUÈ FA EL MANOLO PER DINAR SI NO HO VEIEM?
OT: ens ho diu la Sira
I SI NO ENS HO DIU?
OT: quan ho posin a la taula ho veurem
I SI TENIU ELS ULLS TAPATS?
OT: olorant
QUIN GUST TÉ L'AIGUA?
CARLA: d'aigua
TOTES LES AIGÜES TENEN EL MATEIX GUST?
CARLA: la de la font no perquè crema i em cremo les dents
OT: si beus molta aigua té el mateix gust
MARC: a casa l'avi, l'ampolla de vi no ens agrada
NIL: però és per grans el vi
MAGALÍ: hi ha una aigua que té gas i pica la bocaOT: jo també la vaig provar i no em va agradar
QUÈ PASSA SI ENS ENTRA AIGUA DE LA PLATJA A LA BOCA?
OT: que és salada i fa vomitar
LEIRE: i la de la piscina?MAGALÍ: entra aigua també als ulls i pica si t'enfonses
CARLA: l'aigua de la platja també pica als ulls
ÀNNIA: ens hem de posar ulleres
COM PODEM CANVIAR EL GUST DE L'AIGUA DE L'AIXETA?
CARLA: si fiquem poma farà gust de poma
NIL: si fiquem llimona farà gust de llimona
Avui al pati hi ha unes plantes noves. La Leonor ens diu com es diuen: SÀLVIA, FARIGOLA, ROMANÍ, MARIA LLUÏSA I MENTA. Ens explica que són plantes medicinals, que a la farmàcia en tenen i que van bé per quan tenim mal de panxa, per quan estem nerviosos...
Però no es poden menjar, s'han de posar en aigua i beure l'aigua.
Agafem unes quantes fulles
Posem aigua I hi afegim les fulles Remenem
![]() |
![]() |
![]() |
Ha arribat el moment de saber si hem canviat el gust
Posem en comú el què hem fet:
OT: hi havien flors al pati
MARINA: eren fulles que oloren
MAGALÍ: són plantes, les hem olorat; la Leonor ens ha dit que curen
ARNAU: la panxa
GAL·LA: quan et fa mal
LEIRE: la més gran no cura res, la Leonor no ha dit res
MARINA: la meva mare beu menta
TANIT: el meu pare ha vist fulles de la tardor a la piscina, però no són per curar, són de la tardor
JÚLIA: el papa, la mama i jo sí que bevem fulles, però al tete no li agraden
LUCAS: yo tengo una planta que se la beu mi papa
Ensenyo un sobre: què és?
OT: és sucre de cafè
ARNAU: és xocolata
MARINA: hi han herbes
TANIT: és infusió. La mama en té
MARINA: es posa en una tassa petita que em va portar el papa de la Xina
Comprovem que a dins hi hagin fulles: l'obrim, toquem, olorem i fins i tot algú ho bufa.
![]() |
COM ES REFREDA L'AIGUA?
OT: sempre està freda
MARINA: en el congelador, obrim la porta, posem l'aigua, tanquem la porta, ens esperem i després ens la bevem
CARLA: si la posem a la nevera i movem la roda de dins de la nevera, també es congelarà
LUCAS: millor al congelador
MAGALÍ: l'aigua de l'aixeta, si la posem a la nevera i la toquem està freda
JÚLIA: no és igual el congelador i la nevera
OT: el congelador deixa l'aigua congelada, molt, molt i molt freda
MARINA: la meva mare omple una cosa amb aigua i ho posa al congelador i si quan ho treiem està molt fort, ja està congelat
Li ensenyo una glaçonera i diu que és el que té la seva mare
ON PODEM TROBAR AIGUA FREDA?
MARINA: a l'aixeta
LEIRE: al congelador
NIL: al carrer, la de la pluja i el gel a la muntanya
HI HA CONGELADOR A L'ESCOLA?
MARINA: el del Manolo, però no podem perquè no ens deixa passar.
Però sempre tenim una solució, i n'hi ha un que el podem utilitzar.
![]() |
Els omplim d'aigua...
![]() |
![]() |
Passades unes hores, ho anem a buscar
LEIRE: hem posat el gel a la taula
MAGALÍ: a mi em marxava el gel com la muntanya de la Frozen
AYLA: se me ponían las manos frías
ARLET: estava fred el gel
MARC: s'escapava
OT: el gel se'n va anar amb aigua
LEIRE: ha caigut al terra
MARINA: i a la taula
COM L'HEU TRET?LEIRE: fent cops
OT: costava molt; després me l'he posat a la boca
AINHARA: tiene gust de aigua
PER A QUÈ FEM SERVIR EL GEL A CASA?
ARNAU: per refredar a la sopa
NIL: per posar al got, a la sopa no
OT: per posar a la llimona i al vi
MARINA: a vegades el papa té mal a la cama, s'ho posa i marxa el mal
MARC: l'hem de posar en un paper
MAGALÍ: el gel a la fanta pot fer mal al coll i si prenem molta fa mal a la panxa
TANIT: a l'hort de l'avi posa herbes al gel
QUÈ PASSA SI POSEM AIGUA AL FOC?
OT: es crema l'aigua
TANIT: s'apaga el foc
NIL: posem aigua en una olla, i posem sopa
LEIRE: el foc crema
GAL·LA: l'hem tocat i cremava una mica
ON ÉS L'AIGUA?
ONA: no ho sé
AYLA: ha anat allà (assenyalant l'aixeta)
OT: l'aigua marxava amb el fum
I QUÈ PASSAVA QUAN HEU POSAT LA MA EN EL FUM?
CARLA: la meva estava molla
ÀNNIA: la meva també
(Aclariment: el fum que mulla es diu vapor)ON HA ANAT EL VAPOR?
LUCAS: al pati
NIL: a Catalunya
POL: a dalt de l'escola Pia, a fora
PAU: al saló
OT: al cel
MARC: el vapor i l'aigua estan a la platja
I SI NO VOLEM QUE MARXI EL VAPOR?
LEIRE: s'ha de posar la tapa
MARINA: li preguntem a l'Àngels si també té la tapa de la seva olla
Aconseguim una tapa. L'aigua no marxa!!
Després de mirar un conte, ens animem a fer com els personatges: cuinarem una sopa de verdures. Els pregunto si volen convidar a les famílies, i ho tenen molt i molt clar.
Cal escollir què portarà cadascú
![]() |
Ja ho tenim tot.
Passem a la preparació
I a la tarda, abans de tastar com ens ha quedat, expliquem una mica el procés que hem seguit.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada