I3B Com podem canviar l'aigua


 Quan tornem de les festes de Nadal iniciem un nou itinerari: COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?   

Després de passar les preguntes de manera individual i que ens serviran per tenir un coneixement del punt on es troba cadascú, parlem en rotllana a partir d'unes preguntes.

COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?

LEIRE: amb una poma

JÚLIA: i amb una pera

ON HI HA AIGUA?

ÀNNIA: a l'aixeta

ARNAU: al riu                                                 

OT: al mar

BELTRÁN: al parque

ARLET: a terra i a la piscina

MARINA: quan plou hi ha aigua a terra

PAU: ara no plou

MARINA: però està tapat, eh?

LUCAS: a la "chabuleta" cuando llueve

MAGALÍ: quan plou hi ha trons i quan dormim fan soroll i ens fan "sustos"

OT: els trons no fan res

PAU: a l'aixeta de Caldes

LEIRE: al pou

CARLA: al meu "cuarto" de bany

AYLA: jo tinc dues aixetes al "cuarto de baño", al costat de la banyera, per rentar mans

LEIRE: a la cuina tinc també aixeta per rentar els plats

ÀNNIA: l'aigua se'n va pel forat

NIL: al camp de l'espanyol hi ha una font

LEIRE: la font del lleó

NIL: no, és la font del tigre

LEIRE: la font del lleó té l'aigua calenta

OT: hem de passar el dit molt ràpid perquè crema     

PER A QUÈ SERVEIX L'AIGUA?

AYLA: per rentar les mans

MARC: per rentar les olles                                                      

LEIRE: per rentar els plats

POL: per rentar els cabells a la banyera

QUAN PLOU QUÈ ES MULLA?

POL: les persianes

MARC: les cases de palla

NIL: els arbres i les floretes. Beuen aigua i surt l'arc de sant Martí.

QUÈ PASSARIA SI NO HI HAGUÉS AIGUA?

OT: no ens podríem dutxar ni posar rentadores

MARINA: nosaltres vigilem. Un dia va marxar la llum i la mama m'ho va dir i vem apujar les persianes, però l'aigua no ha marxat.



QUINA FORMA TÉ L'AIGUA?

ÀNNIA: rodona

ARNAU: de quadrat

MAGALÍ: de baixada, la de l'aixeta

MARC: de tobogan

OT: de rectangle

Un cop posada en comú aquesta pregunta, provarem de fer les formes amb l'aigua. Disposem d'una safata, aigua, peces, ganivets, comptagotes o tisores.

Tenim uns reptes a aconseguir: fer les formes que han dit, tallar un trosset d'aigua i agafar-la amb la mà i fer les formes de les peces. I tot això, utilitzant els estris de la taula, no es poden fer transvasaments!

Clica per veure les imatges

L'endemà li expliquem a la Leonor el que vam observar i li ensenyem.



Si posem aigua a terra no surt cap forma i va cap on vol






Però si la posem a dintre d'algun recipient, 

agafa la forma del recipient.



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              En deixem constància 

                                                        amb unes imatges 

                                                        en el recull d'aula. 




Després d'esmorzar, podem jugar a fer formes diverses: tenim clar que per aconseguir-ho, l'aigua s'ha de ficar a dins.


Clica per veure les imatges


QUINA OLOR FA L'AIGUA?


MARINA: de res

MAGALÍ: d'aigua

I SI VOLEM QUE FACI UNA ALTRA OLOR?

CARLA: si fiquem algu, farà olor

OT: posant una pastilla del coll per curar fa olor

MAGALÍ: si posem una medicina, farà olor

POL: a mi m'encanta la medicina i la poma

Abans de posar substàncies, ens assegurem que coneguem quina olor fa cada cosa.

Clica per veure les imatges

Posem aigua a diferents ampolles, les olorem i totes fan la mateixa olor.




Passem a posar-hi les substàncies.

Clica per veure les imatges

Ara amb els ulls tapats hem d'endevinar el què hi hem afegit; abans, però, ens moquem (o ho intentem).

Clica per veure les imatges

Treiem conclusions del què hem fet:

OT: hem posat colònia dins l'aigua i feia olor

GAL·LA: jo l'he posat

ARNAU: hem ficat taronja i feia olor

LEIRE: també cafè                                                                           

NIL: i vinagre

MARINA: per poder olorar el nas ha d'estar obert                     

CARLA: i net

POL: i despertat

ARLET: una ampolla tenia aigua i estava a terra. El David l'ha tirat

ÀNNIA: no! el Beltrán

CARLA: a la Leire també li ha caigut i hem dit: - oh!

MARINA: però l'han fregat i ja està

CARLA: jo ho he aixugat amb un paper

COM PODEM SABER QUÈ FA EL MANOLO PER DINAR SI NO HO VEIEM?

OT: ens ho diu la Sira

I SI NO ENS HO DIU?

OT: quan ho posin a la taula ho veurem

I SI TENIU ELS ULLS TAPATS?

OT: olorant



QUIN GUST TÉ L'AIGUA?

CARLA: d'aigua

TOTES LES AIGÜES TENEN EL MATEIX GUST?

CARLA: la de la font no perquè crema i em cremo les dents

OT: si beus molta aigua té el mateix gust

MARC: a casa l'avi, l'ampolla de vi no ens agrada

NIL: però és per grans el vi

MAGALÍ: hi ha una aigua que té gas i pica la boca      

OT: jo també la vaig provar i no em va agradar

QUÈ PASSA SI ENS ENTRA AIGUA DE LA PLATJA A LA BOCA?

OT: que és salada i fa vomitar

LEIRE: i la de la piscina?

MAGALÍ: entra aigua també als ulls i pica si t'enfonses                          

CARLA: l'aigua de la platja també pica als ulls

ÀNNIA: ens hem de posar ulleres

COM PODEM CANVIAR EL GUST DE L'AIGUA DE L'AIXETA?

CARLA: si fiquem poma farà gust de poma

NIL: si fiquem llimona farà gust de llimona

Avui al pati hi ha unes plantes noves. La Leonor ens diu com es diuen: SÀLVIA, FARIGOLA, ROMANÍ, MARIA LLUÏSA I MENTA. Ens explica que són plantes medicinals, que a la farmàcia en tenen i que van bé per quan tenim mal de panxa, per quan estem nerviosos...

Però no es poden menjar, s'han de posar en aigua i beure l'aigua.

Agafem unes quantes fulles

Clica per veure les imatges

Posem aigua                                 I hi afegim les fulles                         Remenem



Ha arribat el moment de saber si hem canviat el gust

Clica per veure les imatges

Posem en comú el què hem fet:

OT: hi havien flors al pati

MARINA: eren fulles que oloren                     

MAGALÍ: són plantes, les hem olorat; la Leonor ens ha dit que curen

ARNAU: la panxa

GAL·LA: quan et fa mal

LEIRE: la més gran no cura res, la Leonor no ha dit res

MARINA: la meva mare beu menta

TANIT: el meu pare ha vist fulles de la tardor a la piscina, però no són per curar, són de la tardor

JÚLIA: el papa, la mama i jo sí que bevem fulles, però al tete no li agraden

LUCAS: yo tengo una planta que se la beu mi papa

Ensenyo un sobre: què és?

OT: és sucre de cafè                                                                            

ARNAU: és xocolata

MARINA: hi han herbes

TANIT: és infusió. La mama en té

MARINA: es posa en una tassa petita que em va portar el papa de la Xina

Comprovem que a dins hi hagin fulles: l'obrim, toquem, olorem i fins i tot algú ho bufa.










COM ES REFREDA L'AIGUA?

OT: sempre està freda

MARINA: en el congelador, obrim la porta, posem l'aigua, tanquem la porta, ens esperem i després ens la bevem

CARLA: si la posem a la nevera i movem la roda de dins de la nevera, també es congelarà

LUCAS: millor al congelador      

MAGALÍ: l'aigua de l'aixeta, si la posem a la nevera i la toquem està freda

JÚLIA: no és igual el congelador i la nevera

OT: el congelador deixa l'aigua congelada, molt, molt i molt freda

MARINA: la meva mare omple una cosa amb aigua i ho posa al congelador i si quan ho treiem està molt fort, ja està congelat

Li ensenyo una glaçonera i diu que és el que té la seva mare

ON PODEM TROBAR AIGUA FREDA?

MARINA: a l'aixeta

LEIRE: al congelador

NIL: al carrer, la de la pluja i el gel a la muntanya

HI HA CONGELADOR A L'ESCOLA?

MARINA: el del Manolo, però no podem perquè no ens deixa passar.

Però sempre tenim una solució, i n'hi ha un que el podem utilitzar.


Busquem per l'aula recipients...


Els omplim d'aigua...











     I cap a dins





Passades unes hores, ho anem a buscar


Clica per veure les imatges



LEIRE: hem posat el gel a la taula

MAGALÍ: a mi em marxava el gel com la muntanya de la Frozen

AYLA: se me ponían las manos frías

ARLET: estava fred el gel

MARC: s'escapava                                           

OT: el gel se'n va anar amb aigua

LEIRE: ha caigut al terra

MARINA: i a la taula

COM L'HEU TRET?

LEIRE: fent cops

OT: costava molt; després me l'he posat a la boca

AINHARA: tiene gust de aigua

PER A QUÈ FEM SERVIR EL GEL A CASA?

ARNAU: per refredar a la sopa

NIL: per posar al got, a la sopa no

OT: per posar a la llimona i al vi

MARINA: a vegades el papa té mal a la cama, s'ho posa i marxa el mal

MARC: l'hem de posar en un paper

MAGALÍ: el gel a la fanta pot fer mal al coll i si prenem molta fa mal a la panxa

TANIT: a l'hort de l'avi posa herbes al gel



QUÈ PASSA SI POSEM AIGUA AL FOC?

OT: es crema l'aigua

TANIT: s'apaga el foc

NIL: posem aigua en una olla, i posem sopa

LEIRE: el foc crema

GAL·LA: l'hem tocat i cremava una mica

Clica per veure les imatges

ON ÉS L'AIGUA?

ONA: no ho sé

AYLA: ha anat allà (assenyalant l'aixeta)

OT: l'aigua marxava amb el fum

I QUÈ PASSAVA QUAN HEU POSAT LA MA EN EL FUM?

CARLA: la meva estava molla

ÀNNIA: la meva també

(Aclariment: el fum que mulla es diu vapor)

ON HA ANAT EL VAPOR?

LUCAS: al pati

NIL: a Catalunya

POL: a dalt de l'escola Pia, a fora                                         

PAU: al saló

OT: al cel

MARC: el vapor i l'aigua estan a la platja

I SI NO VOLEM QUE MARXI EL VAPOR?

LEIRE: s'ha de posar la tapa

MARINA: li preguntem a l'Àngels si també té la tapa de la seva olla

Aconseguim una tapa. L'aigua no marxa!!



Després de mirar un conte, ens animem a fer com els personatges: cuinarem una sopa de verdures. Els pregunto si volen convidar a les famílies, i ho tenen molt i molt clar.

Cal escollir què portarà cadascú


Clica per veure les imatges




         Ja ho tenim tot. 


     







Passem a la preparació

Clica per veure les imatges

I a la tarda, abans de tastar com ens ha quedat, expliquem una mica el procés que hem seguit. 






Ara sí, bon proofit!

Clica per veure les imatges





Comentaris