Tot comença quan rebem un vídeo
Abans d'anar a buscar la caixa, imaginem algunes possibles coses que hi pot haver a la caixa.
POL: farinaARNAU: sal
NIL: cotxes en aigua
JÚLIA: pollets
L'anem a buscar a secretaria
AYLA: hi ha coses rodones pegades al paper
ONA: són pedretes
OT: sí, boletes petitones o pedres tallades amb serres
ARNAU: mosques
TANIT: ulls
GAL·LA: jo veig boletes petites
PAU: són verdes
MARINA: però unes també són grogues i grises
LEIRE: n'hi ha moltes
POL: són petites
No sabem massa què hem de cuidar. La deixem al moble. L'endemà quan tornem a mirar...
PAU: es mou una cosa
OT: potser hi ha una mosca
PAU: potser sí que és una mosca
AYLA: és un cuc
ONA: n'hi han dos! són cucs
ÀNNIA: però no hi havia cucs!
OT: ens vem deixar la tapa oberta potser i han entrat
NIL: no, estava tancada, jo ho vaig veure
ARNAU: han fet màgia
LEIRE: han sortit del paper
MARINA: home, en el paper no hi han cucs. Jo tinc papers a casa i no tenen cucs
TANIT: a dins les boletes hi han coses potser
I com es cuiden els cucs?
POL: els hi hem de donar pa aixafat de cuc. N'hem d'anar a comprar
AYLA: no tenim cotxe
LEIRE: podem anar caminant
NIL: amb taxi
TANIT: amb barco
OT: no hi ha aigua...
Ara la conversa té més interès en les diferents maneres de desplaçar-nos. Cal tornar a centrar el tema.
Però, què més poden menjar els cucs?
TANIT: fulles del pati; li hem de demanar al Mandru una escala per agafar-les.
Quan ve la Laura li expliquem el què ens ha passat. Ens pregunta si podem donar-los qualsevol fulla o ha de ser només dels arbres del pati.
No ho tenim clar, hi ha opinions diverses; començarem amb les fulles dels arbres del pati, i si se les mengen, doncs només els hi donarem aquestes. Però si no els hi agrada, haurem de buscar un altre arbre. Però... com es diuen els arbres?
Per respondre aquesta pregunta la Laura ens ofereix els coneixements de la Carlota i de la Mireia.
Ara ja ens ha quedat clar. Anem a buscar fulles de morera.
ARLET: em toca a mi
POL: no hi arribes
OT: amb una escala o enfilant-se
Els cucs són molt i molt petits, però veiem que es posen damunt la fulla. Això és bona senyal.
Però se'ns planteja un problema: venen molts dies de color vermell en el calendari i els cucs es quedaran sols. Qui els cuidarà?
NIL: si de cas, si és festa, obrim la porta, la llum i li posem fulles.
TANIT: però està tancat amb clau i no tenim la clau
CARLA: l'Ascensi
MARINA: però això no pot ser perquè és festa
Doncs aquí sols no es poden quedar!
MARINA: doncs a una casa
LEIRE: a la meva
CARLA: a la meva
Ara tothom els vol tenir
ÀNNIA: fem una plata d'enciam
OT: a qui li toqui emportar-s'ho, els ha de cuidar amb fulles de
morera del seu jardí, eh?
L'afortunat és el Beltrán. Bona Setmana Santa!!
En tornar el Beltrán ens explica que els ha cuidat molt.
Anava a agafar fulles amb la seva mare, que han crescut, que no mosseguen i que els hi han posat noms. El més gran es diu TULA i el més petit, PETIT.
Ens anem passant la caixa i això és el que van dient:
ONA: estan a sobre les fulles
JÚLIA: perquè estan menjant
ONA: no, perquè no tenen dents
JÚLIA: però s'ho empassen
ARNAU: tenen ulls
JÚLIA: jo ho he vist també
MARINA: es diuen cucs de seda
OT: ara són negres i una mica marró
POL: quan eren petits eren negres
LEIRE: ara són grans, bueno, un gran i un petit
OT: amb les fulles s'han fet grans
TANIT: perquè són el seu menjar
OT: es faran papallones, m'ho ha dit la mama
ARNAU: el papa també m'ho ha dit
MARINA: i estaran tancades a la caixa i no s'escaparan
ARNAU: si obrim marxaran
POL: però per la classe només
NIL: si obrim la finestra sortiran
POL: però no poden ser papallones perquè són més grans
LEIRE: però menjaran molt i es faran més grans
NIL: quan la temperatura pugi, menjaran més
POL: i es faran grans com la caixa?
NIL: potser sí
Els treiem per tocar-los suaument, però són tan fràgils que el Petit acaba una mica aixafat.
ÀNNIA: té sang
MARINA: sang verda
OT: perquè menja fulles verdes
Però passats dos dies...
GAL·LA: hi han molts cucs negres
Anem a buscar les lupes!
https://photos.app.goo.gl/XtssV6PQpF5R1Q4F8
MAGALÍ: hi ha una fulla que té forats petits
TANIT: perquè se la mengen
CARLA: potser han sortit de les boles i han anat amb els seus amics
OT: jo crec que són ous
POL: no!! surten pollets dels ous
OT: i els cucs
No sembla que es posin d'acord, i tornem a mirar un conte que ja havíem explicat quan apreníem coses del pollet. Hi ha imatges d'animals que neixen d'ous. Ara el Pol sembla que s'ho cregui una mica més.
Quan ve la Leonor i li expliquem tot el què ens estem trobant a la caixa, ens pregunta per què no els posem aigua, ja que el pollet necessitava aigua.
Parlem una mica: els que tenen animals a casa ens expliquen que les seves mascotes sí que veuen aigua.
I com és que els cucs es van fent grans si no beuen aigua?
POL: beuen aigua de morera. Les fulles tenen una mica d'aigua
MARINA: no, només tenen aigua quan plou
POL: és el que jo dic
Sortim a buscar-ne moltes; hem de comprovar-ho, tot i que fa dies que no plou.
https://photos.app.goo.gl/uEvrqCq8jkcsVmVu7
Les aixafem amb els dits i també amb el morter i la mà de morter.
https://photos.app.goo.gl/2oJ29aKx1o81Eum17
Quan toquem la fulla aixafada, notem que està molla. Per tant, és cert que tenen aigua a dintre.
Els dies passen i cada vegada mengen més. Ja no hi caben les fulles a la caixa.
PAU: les fulles estan altes
OT: és que no hi caben ja
AYLA: necessitem una altra
ARNAU: amb tapa grossa
OT: ha de tenir forats petits per respirar, però molt petits perquè no puguin sortir. És només per passar aire. Per respirar has d'agafar aire pel nas
ÀNNIA: però si no té forats els hi fem nosaltres
CARLA: i ha de ser una caixa més gran
AYLA: para poner moltes fulles
OT: podem posar les que hi han ara
PAU: quan s'acabin unes, posem unes altres
CARLA: els hi posarem el cartró amb els ous
TANIT: no en tenim cap nosaltres
NIL: li demanem al Mandru
I un cop demanada, el Vicky triga poc a venir a l'aula a portar-ne una.
Cada dia, el protagonista és qui ha de recordar agafar fulles quan sortim al pati.
Però arriba el moment de treure'ls tots i netejar una mica la caixa. Cal anar amb molt de compte per no aixafar-los. Per això ho intentem fer amb un paper.
https://photos.app.goo.gl/h83ivMgK1MVGQcoF8
ARLET: el meu cuc s'enganxava al paper
GAL·LA: amb un fil petit i llarg
OT: el meu no tenia fil però s'enganxava amb les potes
Un altre dia només treiem la Tula, ja que és la més gran; busquem materials per l'aula que tinguin la mateixa mida
https://photos.app.goo.gl/ettKUfZTpjQpD7te8
Uns dies més tard, ho tornem a fer, tot i que
a mida que se la van passant no ens cal
buscar materials: té la mida de la nostra
mà.
Ara que té una mida considerable, ens fixarem bé amb les potes. També hi ha altres cucs que comencen a tenir una mida important.
LUCAS: li he comptat les potes
LEIRE: no són totes iguales
AYLA: no es deixava tocar les potes
LUCAS: i se pegava a la mà
CARLA: no es deixava girar
GAL·LA: el meu s'ha girat sol
TANIT: i costava de comptar, no es deixava. A mi un cuc se m'ha enganxat a l'esquena, a la bata i no sé com. La Leire me l'ha tret. Al David també se li ha enganxat a la bata, i a la Carla
MARINA: tenen fils a les potes per enganxar
OT: en té 14. Les grosses són grogues i les petites són negres. Estan a sota del cap
NIL: unes són petites
TANIT: són per enganxar-se
POL: i per caminar
TANIT: hi ha una punxa a l'esquena que no fa res
POL: fa pessigolletes i el meu quan he girat la mà no queia
JÚLIA: a la cara també em feia pessigolletes
Cal dir que al llarg de les setmanes també el Quim ens ajuda a
alimentar-los, ja que de tant en tant obra la porta i ens pregunta
si volem fulles del seu jardí.
La següent vegada que els posem a les taules ens hem de fixar com mengen. Veiem també que n'hi ha que són com la Tula, amb ratlles i d'altres no tenen ratlles.
ÀNNIA: li ha sortit una caca al meu cuc. És negra
MAGALÍ: no fa pudor
ARLET: la Noita sí que fa pudor
OT: no fan pudor perquè són petitones
POL: té forma de rectangle
Què tenen a dintre els cucs?
PAU: fulles de morera
AYLA: el cor
LEIRE: sang
GAL·LA: menjar petit perquè així li cap
OT: les fulles van per la sang, per això és verda, com la del Petit. Va per les venes
(Ara ens busquem les nostres venes per les mans i braços)
TANIT: també tenen un estómac per aixafar el menjar
OT: no tenen dents com nosaltres
Però no aixafen el menjar en el pedrer?
CARLA: no! no són pollets
TANIT: i no mengen pedres amb el bec!
Mirem una làmina on es veu què tenen a dintre
Un dia quan netegem la caixa veiem que la Tula està enganxada a un costat de la caixa i s'està embolicant. També trobem una cosa groga que estava a sota les fulles seques.
TANIT: la Tula està a dins d'un sac
OT: és casa seva
MARINA: hi ha una cosa groga
OT: en allà es farà papallona. Però ha de fer més casa, amb un fil
TANIT: com el de les potes
POL: la Tula s'està fent una casa. Els altres cucs es barallaven perquè es volen fer una casa junts, però cadascú s'ha de fer la seva
MARINA: la Tula està a dins i es veu poquet
OT: però s'ha de cargolar perquè sino no hi cap. Se l'està fent mitjana. Però la casa petita groga no sabem qui l'ha fet, no ho hem vist
PAU: potser cap cuc
Fem "circular" la casa petita
ONA: té pèls grocs
AYLA: és com una pedra groga
TANIT: ho podem trencar i ja està
OT: no són pèls grocs ni pedres grogues. Que són grogues les pedres? Són fils. A dintre hi ha "algu", ho he notat. Segur que és un cuc
Decidim que la deixarem a la caixa ja que ha acabat ben aixafada a mida que ha anat passant per totes els mans. Avui tenim "deures": PREGUNTAR A CASA COM ES DIU AIXÒ GROC
GAL·LA: la mama m'ha dit capoll
POL: jo ho vaig preguntar la nit i no em va contestar la mama
OT: la meva mare no ho sap
LUCAS: la meva mare m'ha dit casa
TANIT: el papa diu capoll
LEIRE: la iaia m'ha dit capoll
ONA: la mama diu bec
MAGALÍ: sí, es diu crisàlide
ÀNNIA: la meva mare també diu crisàlide
NIL: el meu pare diu cuquer
La Marina ha portat un conte i jo també.
Hi ha un empat: es diu CRISÀLIDE o es diu CAPOLL?
Qui ho pot saber?
Era d'esperar! Qui té la raó absoluta i sap de tot només pot ser el Vicky o el Mandru
I cada dia quan arribem veiem que hi ha més capolls en construcció. Aviat no sabrem quin és el de la Tula, per això el marquem amb la T
Ja només queden 3 cucs. Els treiem per netejar la caixa però a l'hora de posar-los, només en trobem dos: resulta que se li havia enganxat a la bata de la Marina!
L'Ainhara porta fulles que ha trobat. Tenim dubtes que siguin de morera. Les posem a veure què passa.
El dia 14 descobrim que hi ha una papallona.
DAVID: té ales
ÀNNIA: un cuc s'ha fet "vampiro"
JÚLIA: un cuc té ales
NIL: les té parades
DAVID: mariposa
GAL·LA: es diu papallona i no es mou
OT: potser té son encara
CARLA: però una miqueta sí que es mou
AYLA: és blanc
ARNAU: està sobre la fulla de morera
CARLA: i els cucs encara no s'han menjat les fulles de l'Ainahara
GAL·LA: només hi ha un cuc ara
LEIRE: un capoll està tot aixafat
POL: és el de l'Arlet
TANIT: jo començo com la Tula, amb la T
Com ha sortit?
OT: de dins d'un capoll
NIL: quan era de nit
TANIT: ha fet un forat
OT: amb l'ala fa força i obra la porta
TANIT: els capoll no tenen porta
OT: però fan un forat
MARINA: ha estirat el fil, ha volat, ha menjat i entra al capoll
JÚLIA: però no vola i té ales
POL: jo crec que trenca un tros de fulla gran i se l'emporta al capoll
Per veure si menja, la posem en una caixa a part, però abans li hem de fer forats per respirar
Cal buscar si algun capoll té un forat
És la papallona Tula!!
L'endemà:
BELTRÁN: he visto 3 papallones
AYLA: hay una cosa vermella al terra
MARINA: potser tenen un líquid a la panxa, s'ho ha empassat i ha vomitat
OT: o és sang que ha sortit del capoll. Si els cucs són petits la sang és verda i quan ja no mengen perquè estan tips la sang és vermella com la nostra
ÀNNIA: potser pel cul li ha sortit sang vermella
LEIRE: potser és caca vermella
POL: potser les vomitades són vermelles
OT: o potser estava volant i quan ha caigut s'ha fet mal
Doncs anirem descartant:
observem la papallona per totes bandes i veiem que no té sang.
TANIT: està movent molt ràpid les ales
LUCAS: i no vola
Veiem que tampoc no té sang. Però hi ha una cosa fosca...
Deixarem les noves papallones amb la Tula perquè no estigui sola.
TANIT: els hi hem de posar fulles
NIL: no mengen fulles
Haurem de buscar ajuda. Qui pot saber moltes coses a l'escola?
Comencen a dir una quants noms. Així que ho farem com a la llegenda de Sant Jordi.
El Marc és la mà innocent: el primer nom... EL MANDRU!
Però per si de cas no el trobem, el segon nom és... L'ESTHER! (mestra de l'Ona Hernàndez)
No hem trobat el Mandru i anem a 1r de Primària. L'Esther no hi és però l'Ona ens explica que les papallones van volant per les flors i mengen pol·len.
Li expliquem que les nostres no volen. Ara, la Nora (mestra) ens diu que li sembla que no mengen res, que ja han menjat molt quan eren cucs.
Continuem en busca de l'Esther. Efectivament: també ens diu que no mengen res.
Però no les tenim totes, ens sembla estrany i la Tanit proposa donar-los menjar del nostre; no ho descartem.
Cada dia anem trobant més papallones i busquem els capolls que tenen forat. És el moment de descobrir què hi ha a dins. N'obrim uns quants, tot i que costa molt. Veiem que hi ha una pell. Amb l'ajuda d'una làmina tenim la resposta: quan estan a dins, la crisàlide es treu la pell.
Veiem un vídeo per saber la utilitat dels capolls.
MARINA: jo tinc fils per fer braçalets
NIL: la iaia amb els fils cus
OT: la iaia ve a cosir la roba
LEIRE: la meva iaia també cus els ninos
GAL·LA: la mama cus roba a casa
AYLA: els meus fils són de molts colors
Els posarem amb aigua i tot i que no tenim màquines, intentarem estirar també nosaltres els fils.
Ens costa moltíssim i no a tothom li sembla agradable el contacte amb els capolls molls.
Observem que la caixa està molt bruta, amb un líquid de color vermellós i que hi han boletes (tot i que ja la majoria diuen ous) de diferents colors.
I també observem que tot sovint hi ha papallones que estan enganxades per la cua.
Rebrem la visita del Sergi, l'expert. Fem un resum de tot el procés i van sorgint preguntes que no tenen resposta. Cadascú escull la pregunta que li voldrà formular i en petits grups la representem en un paper.
I això és el què hem après avui:
- QUÈ MENGEN LES PAPALLONES?
NIL: no mengen res, no tenen boca ni llengua
- LA CAIXA ESTÀ BRUTA D'UN LÍQUID UNA MICA VERMELL. QUÈ ÉS?
TANIT: és pipí
LEIRE: de les papallones
GAL·LA: perquè tenen un forat al culete
POL: fan pipí per sortir
MARINA: perquè els hi costa sortir
CARLA: surten i si tenen més pipí, el fan
- FAN CACA LES PAPALLONES?
GAL·LA: no fan caca perquè no mengen
- PER QUÈ ELS OUS SÓN GROCS, VERDS I GRISOS?
POL: la mare té molts ous
LUCAS: 300
TANIT: són grocs
NIL: després d'uns dies, gris
LUCAS: i verd
- PER QUÈ LES PAPALLONES NO VOLEN SI TENEN ALES?
TANIT: volen de nit
MAGALÍ: els pares volen
TANIT: les mares no
ÀNNIA: perquè tenen els ous a la panxa i no poden
- TENEN ORELLES LES PAPALLONES?
TANIT: sí que en tenen, a les antenes
- ELS CUCS I LES PAPALLONES TENEN NAS?
POL: les papallones no, els cucs sí. Les antenes de les papallones són el seu nas
I què ens ha dit el Sergi que els hi passarà a les papallones? MARC: que es faran grans
LEIRE: no! que es moriran
OT: com tots, tots ens morim, i les plantes també
NIL: les persones de les pel·lícules també
POL: quan la Tula posi els ous es morirà
MAGALÍ: hi havien unes papallones molt grosses
MARINA: jo li vaig preguntar per què s'enganxen pel cul i diu que s'estimen perquè no tenen braços per abraçar-se
Què ens ha donat el Sergi?
LEIRE: cucs negres
MARINA: un té taques
LEIRE: i uns ratlles
MARINA: i diu que faran capolls roses
LEIRE: i verds
ARNAU: i blaus
L'endemà anem a buscar els cucs diferents:
POL: estan morts!
TANIT: un està tombat i se li veu la panxa
POL: ara el Sergi no tindrà cucs
LEIRE: però no els hi surt sang
CARLA: es veu una mica de sang negra
TANIT: potser volien la seva mare i s'han mort
I també comencem a descobrir que les nostres papallones es moren
Hem arribat al final del procés. Ho representem teatralment molt simplificat:
L'EULÀLIA ENS VA DONAR OUS D'ON VAN SORTIR CUCS PETITS I NEGRES
DURANT MOLTS DIES VAN MENJAR FULLES DE MORERA DEL PATI I ES VAN FER GRANS
AMB EL SEU FIL DE SEDA ES VAN CONSTRUIR UN CAPOLL. A DINS ES VAN TREURE LA PELL I ELS VAN SORTIR UNES ALES, CONVERTINT-SE EN PAPALLONES
VAN FORADAR EL CAPOLL FENT PIPÍ I ES VAN TROBAR ALTRES PAPALLONES: S'AJUNTAVEN AMB LES CUES I NO VOLAVEN DE DIA
LES MARES VAN POSAR 300 OUS
I TOTES LES PAPALLONES ES VAN ACABAR MORINT
Hem anat fent un recull fotogràfic al llarg d'aquestes setmanes. Cadascú escull quina part vol explicar a l'Eulàlia.
Divendres 31 parlem amb ella a través de videotrucada, ja que encara no ha tornat.
Acabem tota l'explicació dient-li que quan torni a ser primavera i Sant Jordi, tornarà a tenir cucs petits i negres. Ens dona les gràcies i ens demana que li deixem tot a secretaria, que ho passarà a recollir quan arribi del viatge: així ho fem.
UN PLAER HAVER-TE AJUDAT!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada