Què els passarà als cucs quan es facin grans?

 

Tot comença quan rebem un vídeo   




Abans d'anar a buscar la caixa, imaginem algunes possibles coses que hi pot haver a la caixa.

POL: farina

ARNAU: sal                                                                              

NIL: cotxes en aigua

JÚLIA: pollets


L'anem a buscar a secretaria



AYLA: hi ha coses rodones pegades al paper

ONA: són pedretes

OT: sí, boletes petitones o pedres tallades amb serres

ARNAU: mosques

TANIT: ulls

GAL·LA: jo veig boletes petites

PAU: són verdes

MARINA: però unes també són grogues i grises

LEIRE: n'hi ha moltes

POL: són petites


No sabem massa què hem de cuidar. La deixem al moble. L'endemà quan tornem a mirar...

PAU: es mou una cosa

OT: potser hi ha una mosca

PAU: potser sí que és una mosca

AYLA: és un cuc

ONA: n'hi han dos! són cucs

ÀNNIA: però no hi havia cucs!                                                                          

OT: ens vem deixar la tapa oberta potser i han entrat

NIL: no, estava tancada, jo ho vaig veure

ARNAU: han fet màgia

LEIRE: han sortit del paper

MARINA: home, en el paper no hi han cucs. Jo tinc papers a casa i no tenen cucs

TANIT: a dins les boletes hi han coses potser




I com es cuiden els cucs?

POL: els hi hem de donar pa aixafat de cuc. N'hem d'anar a comprar

AYLA: no tenim cotxe

LEIRE: podem anar caminant

NIL: amb taxi

TANIT: amb barco

OT: no hi ha aigua...

Ara la conversa té més interès en les diferents maneres de desplaçar-nos. Cal tornar a centrar el tema.


Però, què més poden menjar els cucs?

TANIT: fulles del pati; li hem de demanar al Mandru una escala per agafar-les.

Quan ve la Laura li expliquem el què ens ha passat. Ens pregunta si podem donar-los qualsevol fulla o ha de ser només dels arbres del pati. 

No ho tenim clar, hi ha opinions diverses; començarem amb les fulles dels arbres del pati, i si se les mengen, doncs només els hi donarem aquestes. Però si no els hi agrada, haurem de buscar un altre arbre. Però... com es diuen els arbres?

Per respondre aquesta pregunta la Laura ens ofereix els coneixements de la Carlota i de la Mireia.

Ara ja ens ha quedat clar. Anem a buscar fulles de morera. 

ARLET: em toca a mi

POL: no hi arribes

OT: amb una escala o enfilant-se


















  Els cucs són molt i molt petits, però veiem que es posen damunt la fulla. Això és bona senyal.


Però se'ns planteja un problema: venen molts dies de color vermell en el calendari i els cucs es quedaran sols. Qui els cuidarà?

NIL: si de cas, si és festa, obrim la porta, la llum i li posem fulles.

TANIT: però està tancat amb clau i no tenim la clau

CARLA: l'Ascensi

MARINA: però això no pot ser perquè és festa

Doncs aquí sols no es poden quedar!

MARINA: doncs a una casa

LEIRE: a la meva

CARLA: a la meva

Ara tothom els vol tenir

ÀNNIA: fem una plata d'enciam

OT: a qui li toqui emportar-s'ho, els ha de cuidar amb fulles de 

morera del seu jardí, eh?

L'afortunat és el Beltrán. Bona Setmana Santa!!

  


   En tornar el Beltrán ens explica      que els ha cuidat molt.


 




 Anava a agafar fulles amb la seva mare, que  han crescut, que no mosseguen i que els hi han posat noms. El més gran es diu TULA i el més petit, PETIT.

Ens anem passant la caixa i això és el que van dient:

ONA: estan a sobre les fulles

JÚLIA:  perquè estan menjant

ONA: no, perquè no tenen dents

JÚLIA: però s'ho empassen

ARNAU: tenen ulls

JÚLIA: jo ho he vist també

MARINA: es diuen cucs de seda

OT: ara són negres i una mica marró

POL: quan eren petits eren negres

LEIRE: ara són grans, bueno, un gran i un petit

OT: amb les fulles s'han fet grans

TANIT: perquè són el seu menjar

OT: es faran papallones, m'ho ha dit la mama

ARNAU: el papa també m'ho  ha dit

MARINA: i estaran tancades a la caixa i no s'escaparan

ARNAU: si obrim marxaran

POL: però per la classe només

NIL: si obrim la finestra sortiran 

POL: però no poden ser papallones perquè són més grans

LEIRE: però menjaran molt i es faran més grans

NIL: quan la temperatura pugi, menjaran més

POL: i es faran grans com la caixa?

NIL: potser sí

Els treiem per tocar-los suaument, però són tan fràgils que el Petit acaba una mica aixafat.

ÀNNIA: té sang

MARINA: sang verda

OT: perquè menja fulles verdes


Però passats dos dies...

GAL·LA: hi han molts cucs negres

Anem a buscar les lupes!

https://photos.app.goo.gl/XtssV6PQpF5R1Q4F8

MAGALÍ: hi ha una fulla que té forats petits

TANIT: perquè se la mengen

CARLA: potser han sortit de les boles i han anat amb els seus amics

OT: jo crec que són ous

POL: no!! surten pollets dels ous

OT: i els cucs


No sembla que es posin d'acord, i tornem a mirar un conte que ja havíem explicat quan apreníem coses del pollet. Hi ha imatges d'animals que neixen d'ous. Ara el Pol sembla que s'ho cregui una mica més. 


Quan ve la Leonor i li expliquem tot el què ens estem trobant a la caixa, ens pregunta per què no els posem aigua, ja que el pollet necessitava aigua. 

Parlem una mica: els que tenen animals a casa ens expliquen que les seves mascotes sí que veuen aigua.

 I com és que els cucs es van fent grans si no beuen aigua?

POL: beuen aigua de morera. Les fulles tenen una mica d'aigua

MARINA: no, només tenen aigua quan plou

POL: és el que jo dic


Sortim a buscar-ne moltes; hem de comprovar-ho, tot i que fa dies que  no plou. 

https://photos.app.goo.gl/uEvrqCq8jkcsVmVu7


Les aixafem amb els dits i també amb el morter i la mà de morter. 

https://photos.app.goo.gl/2oJ29aKx1o81Eum17


Quan toquem la fulla aixafada, notem que està molla. Per tant, és cert que tenen aigua a dintre.


Els dies passen i cada vegada mengen més. Ja no hi caben les fulles a la caixa.

PAU: les fulles estan altes  

OT: és que no hi caben ja

AYLA: necessitem una altra

ARNAU: amb tapa grossa

OT: ha de tenir forats petits per respirar, però molt petits perquè no puguin sortir. És només per passar aire. Per respirar has d'agafar aire pel nas

ÀNNIA: però si no té forats els hi fem nosaltres

CARLA: i ha de ser una caixa  més gran

AYLA: para poner moltes fulles

OT: podem posar les que hi han ara

PAU: quan s'acabin unes, posem unes altres

CARLA: els hi posarem el cartró amb els ous

TANIT: no en tenim cap nosaltres

NIL: li demanem al Mandru 


I un cop demanada, el Vicky triga poc a venir a l'aula a portar-ne una.









Cada dia, el protagonista és qui ha de recordar agafar fulles quan sortim al pati.

Però arriba el moment de treure'ls tots i netejar una mica la caixa. Cal anar amb molt de compte per no aixafar-los. Per això ho intentem fer amb un paper.

https://photos.app.goo.gl/h83ivMgK1MVGQcoF8


ARLET: el meu cuc s'enganxava al paper

GAL·LA: amb un fil petit i llarg

OT: el meu no tenia fil però s'enganxava amb les potes


Un altre dia només treiem la Tula, ja que és la més gran;  busquem materials per l'aula que tinguin la mateixa mida

https://photos.app.goo.gl/ettKUfZTpjQpD7te8



     Uns dies més tard, ho tornem a fer, tot i que      a mida que se la van passant no ens cal             buscar materials: té la mida de la nostra             mà. 








Ara que té una mida considerable, ens fixarem bé amb les potes. També hi ha altres cucs que comencen a tenir una mida important.



LUCAS: li he comptat les potes
LEIRE: no són totes iguales
AYLA: no es deixava tocar les potes                                                    
LUCAS: i se pegava a la  mà                                                                                    
CARLA: no es deixava girar
GAL·LA: el meu s'ha girat sol
TANIT: i costava de comptar, no es deixava. A mi un cuc se m'ha enganxat a l'esquena, a la bata i no sé com. La Leire me l'ha tret. Al David també se li ha enganxat a la bata, i a la Carla
MARINA: tenen fils a les potes per enganxar
OT: en té 14. Les grosses són grogues i les petites són negres. Estan a sota del cap
NIL: unes són petites
TANIT: són per enganxar-se
POL: i per caminar
TANIT: hi ha una punxa a l'esquena que no fa res
POL: fa pessigolletes i el meu quan he girat la mà no queia
JÚLIA: a la cara també em feia pessigolletes


Cal dir que al llarg de les setmanes també el Quim ens ajuda a 
alimentar-los, ja que de tant en tant obra la porta i ens pregunta 
si volem fulles del seu jardí.


La següent vegada que els posem a les taules ens hem de fixar com mengen. Veiem també que n'hi  ha que són com la Tula, amb ratlles i d'altres no tenen ratlles.












ÀNNIA: li ha sortit una caca al meu cuc. És negra  
MAGALÍ: no fa pudor
ARLET: la Noita sí que fa pudor
OT: no fan pudor perquè són petitones
POL: té forma de rectangle 

Què tenen a dintre els cucs?


PAU: fulles de morera
AYLA: el cor
LEIRE: sang
GAL·LA: menjar petit perquè així li cap
OT: les fulles van per la sang, per això és verda, com la del Petit. Va per les venes
(Ara ens busquem les nostres venes per les mans i braços)
TANIT: també tenen un estómac per aixafar el menjar
OT: no tenen dents com nosaltres

Però no aixafen el  menjar en el pedrer?
CARLA: no! no són pollets
TANIT: i no mengen pedres amb el bec!

Mirem una làmina on es veu què tenen a dintre


Un dia quan netegem la caixa veiem que la Tula està enganxada a un costat de la caixa i s'està embolicant. També trobem una cosa groga que estava a sota les fulles seques.

TANIT: la Tula està a dins d'un sac
OT: és casa seva
MARINA: hi ha una cosa groga                                                       
OT: en allà es farà papallona. Però ha de fer més casa, amb un fil
TANIT: com el de les potes
POL: la Tula s'està fent una casa. Els altres cucs es barallaven perquè es volen fer una casa junts, però cadascú s'ha de fer la seva
MARINA: la Tula està a dins i es veu poquet
OT: però s'ha de cargolar perquè sino no hi cap. Se l'està fent mitjana. Però la casa petita groga no sabem qui l'ha fet, no ho hem vist
PAU: potser cap cuc

Fem "circular" la casa petita

ONA: té pèls grocs
AYLA: és com una pedra groga
TANIT: ho podem trencar i  ja està
OT: no són pèls grocs ni pedres grogues. Que són grogues les pedres? Són fils. A dintre hi ha "algu", ho he notat. Segur que és un cuc


Decidim que la deixarem a la caixa ja que ha acabat ben aixafada a mida que ha anat passant per totes els mans. Avui tenim "deures": PREGUNTAR A CASA COM ES DIU AIXÒ GROC

GAL·LA: la mama m'ha dit capoll
POL: jo ho vaig preguntar  la nit i no em va contestar la mama
OT: la meva mare no ho sap
LUCAS: la meva mare m'ha dit casa
TANIT: el papa diu capoll
LEIRE: la iaia m'ha dit capoll
MARINA: es diu crisàlide
ONA: la mama diu bec
MAGALÍ: sí, es diu crisàlide
ÀNNIA: la meva mare també diu crisàlide
NIL: el meu pare diu cuquer

La Marina ha portat un conte i jo també.

Hi ha un empat: es diu CRISÀLIDE o es diu CAPOLL?

Qui ho pot saber?

Era d'esperar! Qui té la raó absoluta i sap de tot només pot ser el Vicky o el Mandru 




Es diu CAPOLL.

I cada dia quan arribem veiem que hi ha més capolls en construcció. Aviat no sabrem quin és el de la Tula, per això el marquem amb la T



Ja només queden 3 cucs. Els treiem per netejar la caixa però a l'hora de posar-los, només en trobem dos: resulta que se li havia enganxat a la bata de la Marina!

L'Ainhara porta fulles que ha trobat. Tenim dubtes que siguin de morera. Les posem a veure què passa.


El dia 14 descobrim que hi ha una papallona.

DAVID: té ales
ÀNNIA: un cuc s'ha fet "vampiro"
JÚLIA: un cuc té ales
NIL: les té parades
DAVID: mariposa
GAL·LA: es diu papallona i no es mou
OT: potser té son encara
CARLA: però una miqueta sí que es mou
AYLA: és blanc
ARNAU: està sobre la fulla de morera
CARLA: i els cucs encara no s'han menjat les fulles de l'Ainahara
GAL·LA: només hi ha un cuc ara
LEIRE: un capoll està tot aixafat
POL: és el de l'Arlet
TANIT: jo començo com la Tula, amb la T

Com ha sortit?

OT: de dins d'un capoll
NIL: quan era de nit
TANIT: ha fet un forat
OT: amb l'ala fa força i obra la porta
TANIT: els capoll no tenen porta
OT: però fan un forat
MARINA: ha estirat el fil, ha volat, ha menjat i entra al capoll
JÚLIA: però no vola i té ales
POL: jo crec que trenca un tros de fulla gran i se l'emporta al capoll

Per veure si menja, la posem en una caixa a part, però abans li hem de fer forats per respirar




Cal buscar si algun capoll té un forat




És la papallona Tula!!




L'endemà:

BELTRÁN: he visto 3 papallones
AYLA: hay una cosa vermella al terra                   
MARINA: potser tenen un líquid a la panxa, s'ho ha empassat i ha vomitat

OT: o és sang que ha sortit del capoll. Si els cucs són petits la sang és verda i quan ja no mengen perquè estan tips la sang és vermella com la nostra           
ÀNNIA: potser pel cul li ha sortit sang vermella      
LEIRE: potser és caca vermella
POL: potser les vomitades són vermelles
OT: o potser estava volant i quan ha caigut s'ha fet mal

Doncs anirem descartant:

observem la papallona per totes bandes i veiem que no té sang. 

TANIT: està movent molt ràpid les ales
LUCAS: i no vola

Veiem que tampoc no té sang. Però hi ha una cosa fosca...   

Deixarem les noves papallones amb la Tula perquè no estigui sola.

TANIT: els hi hem de posar fulles
NIL: no mengen fulles

Haurem de buscar ajuda. Qui pot saber moltes coses a l'escola?

Comencen a dir una quants noms. Així que ho farem com a la llegenda de Sant Jordi. 

El Marc és la mà innocent: el primer nom... EL MANDRU!

Però per si de cas no el trobem, el segon nom és... L'ESTHER!  (mestra de l'Ona Hernàndez)

No hem trobat el Mandru i anem a 1r de Primària. L'Esther no hi és però l'Ona ens explica que les papallones van volant per les flors i mengen pol·len.   










Li expliquem que les nostres no volen.  Ara, la Nora (mestra) ens diu que li sembla que no mengen res, que ja han menjat molt quan eren cucs.

Continuem en busca de l'Esther. Efectivament: també ens diu que no mengen res. 



Però no les tenim totes, ens sembla estrany i la Tanit proposa donar-los menjar del nostre; no ho descartem.

Cada dia anem trobant més papallones i busquem els capolls que tenen forat. És el moment de descobrir què hi ha a dins. N'obrim uns quants, tot i que costa molt. Veiem que hi ha una pell. Amb l'ajuda d'una làmina tenim la resposta: quan estan a dins, la crisàlide es treu la pell.


























Veiem un vídeo per saber la utilitat dels capolls. 

MARINA: jo tinc fils per fer braçalets
NIL: la iaia amb els fils cus
OT: la iaia ve a cosir la roba
LEIRE: la meva iaia també cus els ninos
GAL·LA: la mama cus roba a casa
AYLA: els meus fils són de molts colors

Els posarem amb aigua i tot i que no tenim màquines, intentarem estirar també nosaltres els fils.


Ens costa moltíssim i no a tothom li sembla agradable el contacte amb els capolls molls.

Observem que la caixa està molt bruta, amb un líquid de color vermellós i que hi han boletes (tot i que ja la majoria diuen ous) de diferents colors.

I també observem que tot sovint hi ha papallones que estan enganxades per la cua.

Rebrem la visita del Sergi, l'expert. Fem un resum de tot el procés i van sorgint preguntes que no tenen resposta. Cadascú escull la pregunta que li voldrà formular i en petits grups la representem en un paper.




I això és el què hem après avui:

-  QUÈ MENGEN LES PAPALLONES?  
NIL: no mengen res, no tenen boca ni llengua

-  LA CAIXA ESTÀ BRUTA D'UN LÍQUID UNA MICA VERMELL. QUÈ ÉS?
TANIT: és pipí
LEIRE: de les papallones
GAL·LA: perquè tenen  un forat al culete
POL: fan pipí per sortir
MARINA: perquè els hi costa sortir
CARLA: surten i si tenen  més pipí, el fan

-  FAN CACA LES PAPALLONES?
GAL·LA: no fan caca perquè no mengen

-  PER QUÈ ELS OUS SÓN GROCS, VERDS I GRISOS?
POL: la mare té molts ous
LUCAS: 300
TANIT: són grocs
NIL: després d'uns dies, gris
LUCAS: i verd

-  PER QUÈ LES PAPALLONES NO VOLEN SI TENEN  ALES?
TANIT: volen de nit
MAGALÍ: els pares volen
TANIT: les mares no
ÀNNIA: perquè tenen els ous a la panxa i no poden

-  TENEN ORELLES LES PAPALLONES?
TANIT: sí que en tenen, a les antenes

-  ELS CUCS I LES PAPALLONES TENEN NAS?
POL: les papallones no, els cucs sí. Les antenes de les papallones són el seu nas




I què ens ha dit el Sergi que els hi passarà a les papallones?
MARC: que es faran grans
LEIRE: no! que es moriran
OT: com tots, tots ens morim, i les plantes també
NIL: les persones de les pel·lícules també
POL: quan la Tula posi els ous es morirà
MAGALÍ: hi havien unes papallones molt grosses
MARINA: jo li vaig preguntar per què s'enganxen pel cul i diu que s'estimen perquè no tenen braços per abraçar-se

Què ens ha donat el Sergi?
LEIRE:  cucs negres
MARINA: un té taques
LEIRE: i uns ratlles
MARINA: i diu que faran capolls roses    
LEIRE: i verds
ARNAU: i blaus


L'endemà anem a buscar els cucs diferents:               
POL: estan morts!
TANIT: un està tombat i se li veu la panxa                               
POL: ara el Sergi no tindrà cucs 
LEIRE: però no els hi surt sang
CARLA: es veu una mica de sang negra
TANIT: potser volien la seva mare i s'han mort

I també comencem a descobrir que les nostres papallones es moren     


















Hem arribat al final del procés. Ho representem teatralment molt simplificat:


L'EULÀLIA ENS VA DONAR OUS D'ON VAN SORTIR CUCS PETITS I NEGRES 




DURANT MOLTS DIES VAN MENJAR FULLES DE MORERA DEL PATI I ES VAN FER GRANS


AMB EL SEU FIL DE SEDA ES VAN CONSTRUIR UN CAPOLL. A DINS ES VAN TREURE LA PELL I ELS VAN SORTIR UNES ALES, CONVERTINT-SE EN PAPALLONES



VAN FORADAR EL CAPOLL FENT PIPÍ I ES VAN TROBAR ALTRES PAPALLONES: S'AJUNTAVEN AMB LES CUES I NO VOLAVEN DE DIA





LES MARES VAN POSAR 300 OUS




I TOTES LES PAPALLONES ES VAN ACABAR MORINT

 



Hem anat fent un recull fotogràfic al llarg d'aquestes setmanes. Cadascú escull quina part vol explicar a l'Eulàlia. 

Divendres 31 parlem amb ella a través de videotrucada, ja que encara no ha tornat.



Acabem tota l'explicació dient-li que quan torni a ser primavera i Sant Jordi, tornarà a tenir cucs petits i negres. Ens dona les gràcies i ens demana que li deixem tot a secretaria, que ho passarà a recollir quan arribi del viatge: així ho fem.



UN PLAER HAVER-TE AJUDAT!


Comentaris