INICIEM L'ITINERARI DE LA FRUITA SECA
Presentem el primer itinerari del curs que porta com a títol:
"Qui asseca la fruita seca?"
Comencem a la rotllana preguntant:
- Què és la fruita?
-És com un plàtan
-Taronja
-Paraguaio
-Quines fruites coneixeu?
I en fem un llistat que pengem al mural i haurem de retocar si cal al final de l'itinerari:


Hem parlat de de la importància de menjar fruita i de tastar-les. Per això escoltem cançons relacionades amb el tema.
FRUITES I VERDURES de la Dàmaris Gelabert que ens canta la importància de menjar fruites i verdures
MENJA FRUITA del Lluís Gili
A la rotllana preguntem com creuen que s'asseca la fruita seca. Mireu el que han dit:
-Ningú
-Els homes
-Amb el sol, perquè el sol té una cosa amarilla que desperta la gent.
-Perquè és de dia.
-Perquè brilla.
-Perquè té molta llum i asseca
-El sol crema molt.
Busquem fruites a les revistes, les retallem i les enganxem en una cartolina, que també posem al mural. Ens adonem que de fruita fresca n'hi ha molta, però de fruita seca gairebé no trobem res.
CLASSIFIQUEM LA FRUITA
Abans de començar a experimentar, un matí observem totes les fruites que tenim a l'aula (ametlles, avellanes, figues, raïm, nous, castanyes, plàtan, taronja) i les classifiquem en fruites dolces i fruites seques.
-Són totes iguals?
ARNAU V. : No, perquè són d'un color diferent i un no s'assembla als altres.
ADRIÀ: Perquè les castanyes no són iguales que aquelles petites (avellanes)
MARTINA: I la diferència que una és gran i l'altra petita.
INÉS: He vist que el cul de darrere un és més claret i l'altre més fosc.
ALEIX: Una és marró i l'altra negra.
JAVI: La taronja és més gran que la figa.
DYLAN: La taronja és més forta i aquesta figa és més fluixeta.
AMIRA: El raïm és verd i és fort.
EMMA: No és fort, és suau.
YUSTINA: El plàtan té pell.
INÉS: I no la podem menjar, perquè si no, estem malalts.
ZOE: Les nous tenen closca i són dures.
ALEIX: La taronja és més gran i l'avellana petita.
Un cop les hem classificat, escrivim el nom de cada fruita a un paper i el col·loquem a la safata corresponent. Per poder-ho fer estrenem les Parelles Cooperatives.
Abans de començar l'experimentació fem diferents preguntes quina fruita té suc? quina és dura? quina té pell? quina té pinyols? quina és més delicada?
TOTES TENEN PELL?
ARNAU V: Unes tenen closca i les altres porten pell.
QUIM: I aquests no tenen pell i el plàtan té pell.
ISONA: Les que tenen closca són dures.
EMMA: I les que tenen pell són finetes
TOTES TENEN SUC?
ZOE: La taronja té suc.
ARNAU S., ALEIX: El raïm té suc.
JAVI: El plàtan té suc.
QUIM: Poses la poma i a dins surt suc de poma.
EMMA: I les que tenen suc són finetes.
QUINES NO TENEN SUC?
MARTINA: Les castanyes
ARNAU V.: Les fortes.
DYLAN: Les ametlles perquè són dures i no tenen suc.
MARTINA: I perquè tenen closca.
JAVI: Si les tirem a terra no s'embruten les que són dures.
I COM ÉS QUE NO TENEN SUC?
ALEIX: Perquè les que són fortes no tenen suc.
JAVI: Si les aixafem amb una màquina fan polvo.
ADRIÀ: Perquè van néixer així.
I QUINES TENEN PINYOL?
ZOE, BIEL: El raïm
MARTINA: Algun raïm té pinyol i algun no.
ARNAUT. : Les olives.
MARTINA: Hi ha algunes olives que no tenen pinyol.
ARNAU V.: La nectarina té pinyol i el mango.
COM ÉS PER FORA? COM ÉS PER DINS?
Hem experimentat amb el raïm i la figa.
Veiem que el Raïm té una pell molt prima i pinyols a dins, amb la lupa és veuen molt grans.
Quan l'obrim i l'aixafem es mulla el paper i la taula, i ens queden les mans enganxoses.
QUIM: Té un pal perquè s'aguanti el raïm
MARTINA: El raïm el netegem i el posem en una caixeta i a la nevera.
ARNAU V.: Quan l'aixafem es fa vi.
HANNA, ALEIX: Té un pinyol.
ARNAU V.: Mira el meu pinyol!
EMMA: El pinyol està a dins i és de color negre.
I... després d'aixafar-lo:
ZOE: Fa asco!
AMIRA: Ha sortit la pell.
ISONA: El meu raïm tenia 3 pinyols.
MARTINA: És com aigua, és el suc.
INÉS: M'ha agradat molt!
ELNA: A mi no m'agrada el raïm.
ADRIÀ: Jo me 'he acabat!
ARNAUV.: Això sí que ha sigut un experiment increïble!
I a la rotllana:
ARNAU T.: La pell era seca
EMMA: Mullada i dolça
ZOE: Dolça i delicada
MARTINA: Era prima
BIEL: Els pinyols estan a dins del raïm.
MARTINA: Els pinyols eren marrons i gruixuts i eren durs.
ALEIX: Eren molt petits.
JAVI: La taula es mullava.
Pel que fa la Figa veiem que la pell és de diferent color: és negra. Quan l'obrim, per dins és vermella com la sang, té molts puntets i fa suc, però no tant com el raïm. La Figa és molt delicada perquè quan s'aixafa es trenca de seguida.
HANNA: És una miqueta tova.
YUSTINA, ISONA, BIEL: És negra.
ADRIÀ: Jo veig pell gris i negra.
ARNAUT.: Jo he vist un palito.
ELNA: Veig algo estrany.
EMMA: Veig la pell lila.
NORA, ALEIX: Veig un forat.
ARNAU S.: És tova.
JAVI: És estranya i rara.
INÉS: És fruita dolça.
ZOE: És més gran i està arrugada.
I per dins...:
ARNAU T., ISONA: Veig coses vermelles i també verdes.
EMMA: Hi ha puntets vermells.
ADRIÀ: Jo veig pinyols.
QUIM: Són pinyols petits
ELNA: Hi ha suc per dintre.
ARNAU S.: Els grans estan vermells.
AMIRA: Tiene agua.
INÉS: Té pipes. I la pell és de dos colors: blanca i lila.
JAVI. És que se menja lo de dintre tot sencer. Parece que tiene cerebro.
ARNAU V.: Hi ha com una cosa que està molt enganxosa.
ZOE: Com unes pepitas.
YUSTINA: Semillas blancas.
L'aixafem i...
ZOE: Sembla com sangre!
MARTINA: És vermell
ARNAU V.: S'aixafen molt i no fan suc.
ALEIX: I s'enganxa al paper.
MARTINA: Pinyols com sorreta petits, petits.
JAVI: És com el corazón, però no fa forma de cor.
Un cop observat, ho dibuixem en un full.
Hem observat les avellanes i les ametlles, hem trencat la closca de i també de les nous. Ah! I si les movíem també hem escoltat que feien un soroll. Després de trencar-les hem vist què era el que hi havia dins. Voleu veure que bé que ens ho hem passat?
PER FORA:
ADRIÀ: Són dures.
MARTINA: Té puntets.
EMMA: Té pell.
ARNAU V., ARNAU T.: Té closca, no té pell.
MARTINA: La closca és molt dura i la pell més fineta.
ELNA: Té forats.
BIEL: I també sona una boleta.
INÉS: És l'ametlla que està a dins.
ISONA: És marró.
ADRIÀ: Nosaltres la veiem molt gran amb la lupa.
I COM LES PODEM TRENCAR?:
MARTINA:
Picant molt fort es trencarà.
ISONA: Amb un martell.
BIEL: Si piquem a la taula es trencarà.
SOFIA: Picar amb una roca.
ARNAU V.: Hem d'anar al pati a buscar una pedreta i picant es trencarà.
JAVI: Amb una de grossa.
QUIM: Anem al parc i trobarem una pedra.
INÉS: Si fem un cop de porta.
I PER DINS:
ARNAU T.: Està molt dura.
ZOE: Té pell com de ratlles.
ARNAU T.: A dins és blanc.
INÉS: S'ha obrit.
US HA SORTIT SUC?
TOTS: Noooo!
INÉS: Perquè és un fruit sec.
ASSEQUEM PLÀTAN I TARONJA
Mirem uns vídeos de com podem assecar la fruita i decidim provar-ho.
- Posem el plat en una bossa negra
- Tallem la fruita
- Tapem amb paper film
- I ho deixem uns dies al sol
TOTS: El plàtan i la taronja estan secs!!
QUÈ HEM APRÈS?
A partir de tot el que hem après, parlem del què hem descobert aquests dies sobre la fruita.
- Hi ha fruites amb suc i d'altres no
- Unes fruites són seques i altres no
- Les carnoses tenen suc i les seques són dures i no tenen suc
- El raïm, la figa i la magrana tenen suc i llavors
- Les nous, les avellanes, les ametlles i les castanyes no tenen suc, són seques
- La fruita seca té una closca dura i la carnosa té una pell fina
PERQUÈ ES DIUEN FRUITS SECS?
MARTINA. Perquè són durs.
ARNAU V.: I són secs.
MARTINA: No tenen pinyol.
ARNAU V.: I no tenen suc.
ELS HEM AIXAFAT I PICAT AMB LES MANS I...
TOTS: No surt suc perquè són fruits secs.
ZOE: El raïm quan l'aixafàvem tenia suc.
INÉS : I l'ametlla no.
ENS VISITA UN PARE EXPERT
Experimentant hem après moltes coses i abans d'acabar li hem dit al pare de l'Arnau S. si ens pot explicar més coses. Ha vingut carregat de fruites, algunes no les havíem vist mai i ens ha agradat molt tot el que ens ha explicat. Fins i tot li hem preparat unes preguntes:
Després de tot el que hem fet, tornem a parlar del què havíem dit al principi de l'itinerari i hem arribat a la conclusió que ningú les asseca, neixen de l'arbre, creixen i ja són seques perquè són llavors i després cauen a terra. La fruita seca es pot torrar com les avellanes i les ametlles. La fruita carnosa es pot assecar al forn o deshidratar, que vol dir que se li treu tota l'aigua que té.
I PER ACABAR FEM UN BERENAR AMB FRUITS SECS
Primer acabem de trencar les ametlles, avellanes i nous que encara teníem a la classe, després treiem les carmanyoles amb els fruits que hem portat i comencem a menjar. I també aprofitem per provar els nabius que alguns de nosaltres no havíem tastat mai. Quin berenar més energètic! Segur que ens anirà bé per l'excursió que hem de fer demà a la Torre Marimon.
TANCAMENT ITINERARI
Per acabar, hem fet una rúbrica d'autoavaluació, en la que hem avaluat si ens ha agradat l'itinerari i si hem après coses noves.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada