QUI CREIXERÀ MÉS A I4, NOSALTRES O LA PLANTA? I4A

 

TENIM UNA PLANTA A LA CLASSE!

Avui la Teresa ens ha fet una sorpresa. Ens ha regalat una planta molt bonica per decorar la nostra classe.

De seguida, hem pensat que l’haurem de cuidar molt i hem parlat de com podríem fer-ho. Després, hem buscat un lloc de la classe on li pugui donar la llum del sol.

També l’haurem de regar, però no cada dia perquè si no es pot ofegar!

Cada matí observarem la planta i tindrem un encarregat/a que serà el/la responsable de regar-la quan ho necessiti.



Gràcies, Teresa per aquest regal! Estem molt il·lusionats i il·lusionades! Cuidarem la planta molt i molt bé!

DIBUIX AL NATURAL DE LA NOSTRA PLANTA

Fem un dibuix al natural de la nostra planta, però abans observem de ben a prop tots els detalls. Una vegada observada, la dibuixem amb aquarel·les.


     

Quins dibuixos més macos ens han quedat!


FEM UNA MAQUETA DE LA PLANTA

Ara farem una maqueta amb diferents materials de l'aula: papers de diferents colors, cartrons, pega...

Estrenem els grups Sümmem. I què és això? Doncs que començarem a aprendre a treballar en grup. Per això, hem hagut de començar a expressar les nostres idees i escoltar les idees dels altres, hem hagut de posar-nos d’acord, decidir, compartir... en definitiva: treballar en equip!   

Una vegada finalitzada la maqueta, en rotllana hem explicat a la resta de companys/es com ens ha anat l'activitat, quins materials hem utilitzat, si hem compartit les idees, si ens ha costat posar-nos d'acord, si hem pogut treballar i participar tots per igual...



QUE NECESSITA LA PLANTA PER CRÈIXER

Fem una rotllana i parlem del què necessita la planta per poder créixer. Entre tots i totes anem dient el que creiem que necessita.

Molts coincideixen en que una planta necessita AIGUA, però després sorgeixen altres idees:

CLÀUDIA: regar-la a fora amb les altres plantes

ÀLEX de P.: s'ha de regar a fora perquè creixi

MARTINA: s'ha de deixar a fora

ASIER: necessitem llavors

ÀLEX M.: s'ha de posar a fora perquè li toqui l'aigua i s'assequi amb el sol

Per tant, ens posem a treballar, la reguem i anem escrivint el que necessita per créixer, per posar-ho al mural. Com ens agrada treballar en parella!


TRASPLANTEM LA NOSTRA PLANTA

Primer de tot, en rotllana plantegem la següent pregunta:

QUÈ NECESSITEM PER PLANTAR UNA PLANTA?

"Llavors, aigua, una regadora, un pot, un test perquè creixi, terra, sorra, una pala..."

Sí que en saben, sí... Doncs ara, agafem terra, una pala, un test, una regadora, aigua i...

TRASPLANTEM LA NOSTRA PLANTA!!

Cadascú fa una cosa: uns posen terra al test, uns posen aigua a la regadora, altres la reguen…

Tots i totes col·laborem!

Ara, ja pot créixer molt!


QUI CREIXERÀ MÉS A I4, NOSALTRES O LA PLANTA?

Per esbrinar-ho ens haurem de mesurar.

Després de plantejar a la rotllana la pregunta sobre qui creixerà més a I4, alguns han respost que creixerem més nosaltres i uns altres que creixerà més la planta.

Decidim passar a l'acció i mesurar la planta i, també, mesurar-nos nosaltres.

Per mesurar-nos nosaltres, hem fet servir un metre molt gran que tenim enganxat a la paret de l’aula. Ens hem posat per parelles cooperatives i ens hem ajudat mútuament.

Al juny ens tornarem a mesurar per verificar o modificar la nostra hipòtesi inicial.


LA IMPORTÀNCIA DE LES PARELLES COOPERATIVES

En algunes activitats dels itineraris haurem de treballar cooperativament amb la nostra parella. Ens haurem d’escoltar, posar-nos d’acord, compartir i ajudar per dur a terme l’activitat que se’ns plantegi.




 COM NEIXEN LES PLANTES?

A la rotllana, plantegem la següent pregunta: com neix una planta?

... de la terra, neix amb aigua, al regar surt la planta, amb les arrels, sí perquè xuclen, han de veure el sol i volen aire i vent.

I, aleshores, hem tingut una IDEA! Podem plantar nosaltres una planta amb unes llavors. Escrivim una nota als pares que digui: PORTEM POTS DE IOGURT TRANSPARENTS. I, així, provarem si ens neixen les llavors. Quan tothom ha portat els pots, ens posem a plantar:




EXPERIMENTEM VARIANT LES CONDICIONS

Com que ja som experts en saber què necessita una planta per créixer, ens preguntem el següent:

-          Què passaria si no li posem aigua?

-          I si no li toca el sol?

-          Creixerà igual sense aire?

Aleshores, decidim experimentar i comprovar què passarà. Plantem 6 pots més, però en diferents condicions: un pot amb aigua i l’altre sense, un pot amb contacte amb l’aire i l’altre sense, un pot amb la llum del sol i l’altre no.

Fem les nostres prediccions i decidim a on posar cada pot. Alguns afegeixen que les plantes respiren per les fulles, que tenen un tub per menjar i que les arrels son unes coses petitones i rodonetes que serveixen per fer créixer la planta i per aguantar-la.

AIGUA

Amb aigua creixerà molt i sense aigua no creixerà perquè necessita aigua per créixer.

AIRE

Sense aire es morirà perquè no podrà respirar i s'ofegarà.

LLUM

Sense llum no creixerà i es podrirà. Si la guardem a l'armari perquè no tingui llum no creixerà perquè no la podrem regar i si no la reguem es morirà. Amb llum sí que creixerà. 


Veiem que les hipòtesis de l'aigua i de l'aire les hem encertat.

En canvi, ens adonem que sense llum ha crescut moltíssim i ha sortit de color blanc i la punta groga. Veiem que és el pot que més ha crescut.

 




PARTS D'UNA PLANTA

Una tarda, decidim veure un vídeo del creixement d'una planta i de les parts que té. Busquem informació en llibres i tablets.


Un cop ho hem vist, decidim fer una maqueta amb plastilina amb la nostra parella cooperativa.

 

FEM UN EXPERIMENT AMB API I COLORANT

Com que hem descobert que les plantes xuclen l'aigua de la terra per créixer, decidim fer un experiment.

En uns pots transparents hi posem aigua i colorant. Cada pot tindrà un color diferent i hi posarem un tros d'api.

Pensem què pot passar:

Tots: Els apis canviaran de color!

CLÀUDIA: alguns no canviaran de color, el vermell i el groc

MIREIA: en el blau, les fulles i la tija sortiran blaus

CARLOTA: el groc i el verd no canviaran de color 

ASIER: el verd no canviarà de color

ALFONSO: però sí que canviarà perquè el verd és més fort 

ENARA: el groc i el blau no es canviarà de color

JÚLIA I ALAN: el verd canviarà de color

NIL: el vermell i el groc canviarà de color

ÀLEX P.: el groc canviarà de color

ADA: la tija es tornarà vermella

JAN: el vermell canviarà de color

MAX: el blau i el vermell canviaran de color

MARIA ROSA: en el blau i el groc la tija canviarà de color

AMAIA: el blau i el verd es canviaran de color

ARNAU: canviaran tots els apis

ÀLEX M.: el blau canviarà de color


Passats uns dies comprovem què ha passat.

Observem que en l'api del pot blau han canviat de color les fulles i la tija. 

En l'api del pot vermell ha canviat de color la tija, però les fulles no. 

I els apis dels pots groc i verd no han canviat gens de color.

  



TORNEM A DIBUIXAR LA PLANTA

Hem recordat com era la nostra planta a principi de curs mirant els dibuixos que vam fer.

Decidim tornar-la a dibuixar i pintar-la amb aquarel·les.



ENS TORNEM A MESURAR PER CONTESTAR A LA PREGUNTA INICIAL DE L'ITINERARI

QUI CREIXERÀ MÉS A I4, 

NOSALTRES O LA PLANTA?


Per parelles cooperatives ens tornem a mesurar.
Comprovem que TOOOOTS hem crescut molt durant el curs

Verifiquem i/o modifiquem la nostra hipòtesi inicial. Finalment, podem comprovar qui ha crescut més:   NOSALTRES!!




Comentaris