QUI CREIXERÀ MÉS A I4 NOSALTRES O LA PLANTA? I4C

 

TENIM UNA PLANTA A LA CLASSE!

Avui el Danny ens ha fet una sorpresa. Ens ha regalat una planta molt bonica per decorar la nostra classe.










De seguida, hem pensat que l’haurem de cuidar molt i hem parlat de com podríem fer-ho. Primer, hem buscat un lloc de la classe on posar-la i hem pensat que a sobre dels nostres calaixets seria el lloc ideal perquè així li tocarà la llum del sol.

També l’haurem de regar, però no cada dia perquè si no es pot ofegar!

Cada matí observarem la planta i tindrem un encarregat/a que serà el/la responsable de regar-la quan ho necessiti.

Gràcies, Danny per aquest regal! Estem molt il·lusionats i il·lusionades! Cuidarem la planta molt i molt bé!










DIBUIX AL NATURAL DE LA NOSTRA PLANTA

Fem un dibuix al natural de la nostra planta, però abans observem de ben a prop tots els detalls. Una vegada observada, la dibuixem amb aquarel·les.     

ARNAU V:Necessitarà aigua.

ARNAU T: I sorra

ALEIX: És negra.

QUIM:I té un pot.

INËS: I lo de baix el plat.

MARTINA: Perquè quan l'aigua es tira no caigui.

Ho anotem en un full per parelles:

FEM UNA MAQUETA DE LA PLANTA

Ara farem una maqueta amb diferents materials de l'aula: papers de diferents colors, cartrons, pega... Primer la observem bé i ja podem començar

Estrenem els grups Summem. I què és això? Doncs que començarem a aprendre a treballar en grup. Per això, hem hagut de començar a expressar les nostres idees i escoltar les idees dels altres, hem hagut de posar-nos d’acord, decidir, compartir... en definitiva: treballar en equip!

   

Una vegada finalitzada la maqueta, en rotllana hem explicat a la resta de companys/es com ens ha anat l'activitat, quins materials hem utilitzat, si hem compartit les idees, si ens ha costat posar-nos d'acord, si hem pogut treballar i participar tots per igual...


LI POSEM NOM A LA PLANTA

Ara necessitem posar-li un nom. Anem dient possibles noms que ens agradarien i els escrivim a la pissarra. Després cadascú tria el que li agrada més. Acaba guanyant: PRINCESA

Fem un rètol on escrivim "PRINCESA" amb retoladors de colors i l'enganxem al test.

QUI CREIXERÀ MÉS A I4, NOSALTRES O LA PLANTA?

Per esbrinar-ho ens haurem de mesurar. Primer mesurem la planta i després per parelles cooperatives nosaltres:

Després de plantejar a la rotllana la pregunta sobre qui creixerà més a I4, alguns han respost que creixerem igual, altres que creixerem més nosaltres i uns altres que creixerà més la planta.

Al juny ens tornarem a mesurar per verificar o modificar la nostra hipòtesi inicial.

 COM NEIXEN LES PLANTES?

A la rotllana, plantegem la següent pregunta: com neix una planta?

... de la terra, neix amb aigua, al regar surt la planta, amb les arrels, sí perquè xuclen, han de veure el sol i volen aire i vent.

I, aleshores, hem tingut una IDEA! Podem plantar nosaltres una planta amb unes llavors. Escrivim una nota als pares que digui: PORTEM 1 POT DE IOGURT . I, així, provarem si ens neixen les llavors. Quan tothom ha portat els pots, ens posem a plantar:

EXPERIMENTEM VARIANT LES CONDICIONS

Com que ja som experts en saber què necessita una planta per créixer, ens preguntem el següent:

-          Què passaria si no li posem aigua?

        ARNAU T: Se podria morir

        INÉS: No podria néixer

        ZOE: Se podria secar

         La planta té boca per beure l'aigua?

         MARTINA: No té boca, però jo sé com beuen. A la terra, a dins, hi ha algo perquè li tiren l'aigua a       sobre i ella se la beu amb la terra.

         Què té a sota la terra?

          ARNAU S: Tiges

          INÉS : Amb las raices         

           I si no li toca el sol?

        SOFIA: Es moriria perquè no tenia sol

         ARNAU V.: No creixeria perquè si no té llum no creix.

         MARTINA: No hi podria veure

-          Creixerà igual sense aire, sense aigua i sense llum?

       No!!! Dieun tots ha d'estar a fora

Aleshores, decidim experimentar i comprovar què passarà. Plantem 6 pots més, però en diferents condicions: un pot amb aigua i l’altre sense, un pot amb contacte amb l’aire i l’altre sense, un pot amb la llum del sol i l’altre no.

Fem les nostres prediccions i decidim a on posar cada pot:

Decideixen posar-ne una a fora perquè li toqui el sol, la que no li ha de tocar el sol la posem a l'armari.

Una la regarem i l'altra no

Una a la finestra perquè li toqui l'aire i l'altra la tapem amb un tap.

I ara, a esperar que creixi....


PARTS D'UNA PLANTA

Una tarda, decidim veure un vídeo del creixement d'una planta i de les parts que té. Després ens posem  a mirar contes amb informació de les plantes amb la nostra parella cooperativa. I fins i tot ha vingut un ne d'I5 que ha escrit un conte de com plantar una planta i ens l'ha ensenyat:

 Mentre ens els mirem anem comentant:

ARNAU V.: Veiem moltes pastanagues, és una verdura

INÉS, ALEIX: I arbres amb fulles

MARTINA: Una fulla i arrels

BUIE: Unes pomes

ELNA: Un test

ARNAU T: Verdures que tenen una arrel

EMMA: estan fent una planta

JAVI: Un bolet i cebes

DYLAN: Tiges

QUIM: Una flor i una abella per fer mel

NORA: Una pastanaga que tenia arrels per aguantar-se

EMMA: Una planta que l'estaven regant perquè si no se moriria

BIEL: Jo he descobert una carbassa amb arrels perquè les arrels són de les plantes.

NORA: Les arrels agafen aigua

ARNAU V: La xuclen i creixerà la planta

Decidim fer, en parelles cooperatives, una maqueta amb plastilina de la planta i les seves parts.

  
CERQUEM INFORMACIÓ I RESOLEM MOLTS DUBTES!

Busquem informació de les plantes a les tablets per veure si descobrim coses noves o confirmem el que ja hem après.

Ens ha agradat molt verificar el que hem treballat i après a la classe! Ens hem adonat que ja sabem moltes coses!

LES NOSTRES LLAVORS HAN GERMINAT I VAN CREIXENT PERQUÈ LES REGUEM. ENS HO EMPORTEM A CASA:

JAVI: Me s'ha aixecat la sorra
ZOE: Hi ha arrels
NORA: I terra
ARNAU T.: Aquí arrels blanques. Cada vegada en surten més
BIEL: Una miqueta d'això, llavors
ELNA: Hi ha una miqueta de punxes
DYLAN. Terra, llavors i arrels
ALEIX: Això piues pinxos perquè hi vaig posar molta aigua
ADRIÀ. Encara no han nascut
HANNA: Veig uns que no tenen
MARTINA: Surten arrels a la planta a baix.
INÉS: Les llavors encara les tinc a fora. Se li ha sortit una mica la terra i està mullada
BUIE: Surt punxes
ARNAU V.: Jo li he vist moltes tiges a la meva i no veig les arrels perquè està tapat


I AQUEST ÉS EL RESULTAT DE LES LLAVORS QUE HAN CRESCUT SEGONS LES DIFERENTS CONDICIONS: 

AIGUA
QUIM: No té fulles
SOFIA: Li vem posar sorra i després el vem posar allà i no li vem posar aigua i per tant no ha crescut
MARTINA: I no ha pogut xuclar perquè no tenia aigua per créixer

AIRE:
ELNA: Ha crescut la de fora i la de dins
ZOE: Ha fet arrels

LLUM:
ZOE: El que no li tocava la llum està a l'armari i està groc
ALEIX: Groc i blanc. Perquè el vem ficar a l'armari i s'ha posat d'aquest color
ZOE: Li vem ficar la manta i tants dies a l'armari...
QUIM: I el de la llum del sol és verd
MARTINA: Perquè les plantes necessiten sol i com que no li ha tocar s'ha quedat així.

TERRA:
ZOE, ISONA: Sense sorra no creix
SOFIA. Sense terra tampoc
ZOE: Està líquid i no ha crescut
ARNAU V.: Amb terra té moltes arrels i ha crescut


FEM UN EXPERIMENT AMB API I COLORANT

Com que hem descobert que les plantes xuclen l'aigua de la terra per créixer, decidim fer un experiment.
En uns pots transparents hi posem aigua i colorant. Cada pot tindrà un color diferent i hi posarem un tros d'api. 

Pensem què pot passar:
Potser es tornarà del color que posem (vermell), l'api que hem posat al color blau passarà que es posarà de color blau, l'api de color groc es tornarà groc.
Tots Pensem que l'api es tornarà del color que hem posat perquè xuclarà l'aigua que està a baix. 
Passats uns dies comprovarem què ha passat.

RECTIFIQUEM LA MAQUETA
Després de tot el que hem descobert tornem a observar les maquetes inicials que havíem fet en grup. Li vam posar totes les parts?
-No, li falten les arrels per xuclar.
I, de quin color són?
-Blanques
A continuació amb llana blanca completen la maqueta:


Des que vam començar l'itinerari, ens hem encarregat de regar-la, cuidar-la, treure-la a fora quan plovia... I ara que ja estem a la recta final de curs acabem les activitats per tal de resoldre la pregunta inicial.













                I cada vegada ho anotàvem en una graella.



TORNEM A DIBUIXAR LA PLANTA

Hem recordat com era la nostra planta a principi de curs mirant els dibuixos que vam fer. Com ha canviat!!  I, com ha crescut!!




Decidim tornar-la a dibuixar i pintar-la amb aquarel·les. No ens hem deixat ni un detall!


ENS TORNEM A MESURAR PER CONTESTAR A LA PREGUNTA INICIAL DE L'ITINERARI

QUI CREIXERÀ MÉS A I4, 

NOSALTRES O LA PLANTA?


Abans, però cadascú dona la seva opinió sobre qui creu que haurà crescut més:

ADRIÀ: Crec que nosaltres perquè nosaltres som més alts

ARNAU T.: Potser la Princesa està creixent una mica més perquè tots els dies la reguem

SOFIA: Nosaltres i la planta una miqueta més

JAVI: Nosaltres perquè som més alts i la planta és més baixeta i pesa més poc

EMMA. Nosaltres som més alts perquè tenim 4 anys. Abans la planta estava així i ara ha crescut més.

ZOE, La planta és més mitjana

MARTINA: La planta no és com abans perquè han crescut més fulles i se li han obert moltes fulles.

Per parelles cooperatives ens tornem a mesurar.


Fem rotllana i veiem els resultats: 















Finalment, podem comprovar qui ha crescut més:   La planta!!
Com és que la planta ha crescut tant?
INÉS: Perquè li hem posat aigua
SOFIA: L'hem regada moltes vegades
ALEIX: També la regàvem amb aigua de la pluja. La ficàvem a fora i se li ficaven gotes a dins
INÉS: Podríem fer un sorteig i que se l'emportin per regar-la a casa seva

Perquè hem canviat nosaltres i la planta?
ALEIX: Perquè hem crescut
INÉS: Perquè nosaltres mengem molt i reguem la planta. El menjar ens va a la panxa i fa que creixem
ALEIX: Perquè ara escrivim molt i pensem molt i fem lletres
ELNA: i escoltem i pensem i escrivim números
MARTINA: La planta ha crescut més perquè ella té un 1 i un 2 (12 cm.)
ARNAU V: Farem un sorteig i qui se l'emporti la regarà.

I fins aquí el nostre itinerari de la planta. Com podeu veure ens ha servit per aprendre molt!!



Comentaris